گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8483

29 اسفند 1402 05:59

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج مطرح کرد؛ سیلی هشتگی کاربران ایرانی پس از «سیلی موشکی»

مسئول سازمان فضای مجازی بسیج گفت: ترور وسیع و هدفمند اکانت‌های ایرانی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی در قبال ترور سردار سلیمانی است که نشان می‌دهد سیلی هَشتَگی ایرانی‌ها بعد از سیلی موشکی دردآور بوده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس ؛مسلم معین مسئول سازمان فضای مجازی بسیج در گفت‌وگویی به اقدامات دولت آمریکا در قبال شبکه‌های اجتماعی و جلوگیری از اطلاع‌رسانی آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: طبیعی است که دشمن بخواهد نور مجاهدت افرادی چون شهید حاج قاسم‌سلیمانی را با چنین روش‌هایی، خاموش کند. وظیفه اصلی شبکه های اجتماعی انداختن پروژکتور بر روی موضوعات حساس و اولویت‌های مردم است؛ برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، پروژکتورهای ما را می‌شکند.

وی افزود: ترور وسیع و هدفمند اکانتهای ایرانی ناشی از دستور دولت های تروریست برای جلوگیری از اطلاع رسانی آزاد در قبال حوادث اخیر در منطقه مخصوصا ترور سردار سلیمانی و تحقیر نظامی بی‌سابقه ایالات متحده آمریکاست. اقدامی که نشان می‌دهد سیلی هشتگی ایرانی‌ها بعد از سیلی موشکی دردآور بوده است.

متن کامل این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

با خبر شدیم که تعداد زیادی از سکوهای موثر فعالان انقلابی در پلتفورم توییتر و اینستاگرام معلق شده است؛ علت این اتفاقات را در چه می‌بینید؟!

معین: ببینید، زمانی شبکه های اجتماعی _خاصه توییتر_ ملک طلق ضدانقلاب و برانداز بود، در آن جولان می‌دادند و به نوعی مغز تصمیم ساز شبکه های اجتماعی قلمداد می‌شد که سرریز محتوای آن در شبکه‌های اجتماعی پابلیک و پرمخاطب‌تر، تبلور می‌یافت.

به عنوان نمونه واژه "آتئیست" یا "خداناباور" از همین توییتر تئوریزه شد و در جامعه تئوریزه گردید ولی با تلاش گسترده مجموعه‌های انقلابی از ۲ تا ۳ سال قبل توییتر دیگر جولانگاه یک گرایش فکری سیاسی نیست و نیروهای انقلابی توانستند فتح الفتوح‌های خوبی در این حوزه انجام دهند. 

طبیعی است که دشمن نتواند حضور کمی و کیفی نیروهای انقلابی را در توییتر و اینستاگرام تحمل کند‌ و رو به تعلیق این سکوها کند. "دیکتاتوری مجازی" جدیدترین شیوه اعمال محدودیت بیان توسط غربی‌ها برای کشور ما هست.

 نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات در این بین چیست؟

معین: وزارت ارتباطات به عنوان متولی اصلی حوزه ارتباطات و زیرساخت  باید پاسخگوی اصلی اقدامات شبکه هایی باشد که با تمام توان به آنها زمین بازی و فضای بی قید فعالیت داده است. وقتی یک پلتفورم در داخل کشور از ۱ میلیون تا ۴۰ میلیون مخاطب دارد و از پهنای باند ایرانی‌ها هزار و یک فایده مادی و جریانی می‌برد، وظیفه وزارت ارتباطات است که مدیران آن پلتفورم را مجاب و یا مجبور کند که نمایندگی پاسخگو و دفتر رسیدگی در ایران دایر کنند. وقتی وزیر ارتباطات از این مهم سرباز می‌زند، طبیعتاً این نرم افزارها خود را در برابر قوانین ایران و حتی قوانین بین المللی که برای سایر کشور ها اجرا می شود پاسخگو نمی‌دانند‌.

 چرا سر بزنگاه‌ها این اتفاق رخ می‌دهد؟

معین: طبیعی است که دشمن بخواهد نور مجاهدت افرادی چون شهید حاج قاسم‌سلیمانی را با چنین روش‌هایی، خاموش کند. وظیفه اصلی شبکه های اجتماعی انداختن پروژکتور بر روی موضوعات حساس و اولویت‌های مردم است؛ برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، پروژکتورهای ما را می‌شکند.

 لطمه‌ای کمی و کیفی این ماجرا چقدر بوده؟

معین: تا به حال هزاران پست از اینستاگرام حذف، صدها پیج اینستاگرام مسدود و ده‌ها اکانت توییتر تعلیق شده است. حذف محتواها و تعلیق صفحات شبکه در دو پلتفورم توییتر و اینستاگرام تا به حال به این وسعت سابقه نداشته است. 

به نظر می‌رسد موج شهادت حاج قاسم به قدری گیرا بوده که مدیران نرم‌افزارهای اصلی شبکه‌‎های اجتماعی را به این واقعیت رسانده که به سیاست حذفی روی بیاورند.

 در آخر چه می‌شود کرد؟

معین: امروز توییتی را از یک فعال حوزه آی تی مقیم لندن که از قضا ضدانقلاب هم هست، دیدم؛ این فرد که توسعه دهنده پایتون و مقیم انگلیس بوده در توییتش می‌نویسد «دارم ‌لیست اکانت‌های ارزشی را چک می‌کنم. نیمی از آنها را می‌شود ریپورت و مسدود کرد.

احتمالاً به زودی شاهد موج تعلیق اکانت‌های ارزشی باشیم.» باید به سمت پاسخگو کردن این پلتفورم ها از طریق ایجاد دفاتر نمایندگی آنها در ایران و البته به سمت اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات و به تبع آن پلتفورم بومی ملی رفت.

پلتفورمی که زیرساخت مناسب برای پذیرایی از همه ایرانی ها داشته باشد و با امکانات کافی این اطمینان را به مخاطب بدهد که در بزنگاه ‌ها، به موج ترور اکانت‌ها دست نمی‌زند‌.

ترور وسیع و هدفمند اکانتهای ایرانی ناشی از دستور دولت های تروریست برای جلوگیری از اطلاع رسانی آزاد در قبال حوادث اخیر در منطقه مخصوصا ترور سردار سلیمانی و تحقیر نظامی بی‌سابقه ایالات متحده آمریکاست. اقدامی که نشان می‌دهد سیلی هشتگی ایرانی‌ها بعد از سیلی موشکی دردآور بوده است.

یعنی طی روزهای اخیر غلبه محتوا در این شبکه با کاربران ایرانی در حمایت از سردار سلیمانی بوده است؟

معین: قطعاً این چنین بوده؛ طی یک هفته اخیر ده کلید واژه داغ در توییتر فارسی، اینستاگرام و تلگرام مرتبط با فضای غم و خشم ناشی از ترور سردار سلیمانی و مطالبه انتقام سخت بوده است. فضای جهانی شبکه های اجتماعی هم کاملاً تحت تاثیر این موضوع با غلبه محکوم کردن ترور حاج قاسم بوده است؛ چیزی که توییتر را مجبور کرد بیش از ۱۰ هزار اکانت را مسدود کند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو