گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8735

10 فروردین 1403 16:31

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

جای دانشکده علوم پزشکی در شرق گلستان خالی است

سه نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری کم برخورداری این خطه شمالی ایران از وجود دانشگاه‌های تخصصی بر لزوم راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس به عنوان شهرستان محوری شرق استان تاکید کردند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا : نمایندگان مردم سه حوزه انتخابیه "گنبدکاووس"، "رامیان و آزادشهر" و "مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" در مجلس شورای اسلامی عصر سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی رییس، معاونین، استادان و روسای پنج دانشکده دانشگاه دولتی گنبدکاووس، با مهم دانستن نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در توسعه همه جانبه کشور، بر لزوم راه‌اندازی رشته‌های تخصصی متناسب با ظرفیت‌ها و بازار کار در مراکز آموزش عالی گلستان تاکید کردند.

به گفته "رضا آریان‌ پور، غلامعلی کوهساری و امانقلیچ شادمهر" سه نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در گنبدکاووس علاوه بر رفع نیاز علاقمندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به رشد علمی و توسعه بهداشت و درمان این منطقه کمتر برخودار کمک زیادی می‌کند.

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: با وجود رشد کمّی تعداد دانشگاه‌های کشور بعد از پیروزی انقلاب اما به لحاظ کیفی و رشد علمی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و مراکز آموزش عالی ما بیشتر از اینکه به تولید علم توجه داشته باشند؛ مدرک‌گرا هستند.

آریان پور افزود: اکنون شمار زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی کشور بیکار و فاقد مهارت هستند در صورتی که مراکز آموزش عالی به مقوله توانمندسازی و مهارت آموزی همراه با تحصیل دانشجویان توجه داشتند اکنون این همه بیکار دانشگاهی نداشتیم.

وی اضافه کرد: اکنون هزینه مالی و روانی داشتن یک فرزند با مدرک دیپلم برای خانواده‌ها به مراتب خیلی کمتر از داشتن فرزندی با تحصیلات دانشگاهی اما بیکار است بنابراین دانشگاه ها بایستی به سمت توانمندسازی و مهارت آموزی دانشجویان خود حرکت نمایند.

نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه دانشگاه محور توسعه و موتور محرکه جامعه است، گفت: اگر ما مسوولان به این جمله اعتقاد داریم بایستی مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها را رفع تا آنها برای انجام رسالت اصلی‌شان یعنی تولید علم و پرورش عالم، دغدغه‌ای نداشته باشند.

غلامعلی کوهساری افزود: انتظار از دانشگاه‌ها نیز این است تا نتایج تحقیقات علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان خود را در اختیار گروه‌های مختلف مردم بویژه کشاورزان قرار دهند تا از آن استفاده نمایند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از دانشگاه‌های گلستان درخواست کرد تا برای برون رفت از مشکلات استان راهکار علمی پیدا کنند و به مقوله اقتصاد دانش بنیان نیز بیشتر توجه کنند.

امانقلیچ شادمهر افزود: دانشگاه‌ها همچنین بایستی با نیازسنجی رشته‌ها، تمرکز زدایی و بومی سازی آن نسبت به توانمندسازی شغلی دانشجویان خود اقدام و از ظرفیت نخبگان علمی درون و برون دانشگاه استفاده نمایند.

وی، توسعه همه جانبه و متوازن گلستان را از اهداف مجمع نمایندگان استان دانست و اضافه کرد: با اینکه گلستان نخبگان زیادی در حوزه‌های مختلف دارد اما در برخی وزارتخانه‌ها حتی یک نفر از این استان نیز نداریم تا نماینده گلستان در آن وزارتخانه باشد.

رییس دانشگاه گنبدکاووس هم در این نشست گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته توجه خوبی به این دانشگاه در رفع نیازها و تکمیل زیرساخت‌ها شده اما رقم بودجه امسال نسبت به سال قبل کاهش دارد و این دانشگاه با کسری ۲۶ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق اساتید و کارکنان و ۳۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات مورد نیاز مواجه است.

دکتر ابوالفضل طهماسبی، کم توجهی مدیران گلستانی و شهرستانی به دانشگاه گنبدکاووس و جایگاه آن را مهمترین دغدغه این مرکز آموزش عالی دولتی دانست و افزود: دو سال پیگیری کردیم تا از منابع اعتباری استان و شهرستان به این دانشگاه تخصیص داده شود اما موفق نشدیم.

وی اضافه کرد: تعریض جاده کم عرض مقابل دانشگاه که از محورهای پرتردد گنبدکاووس است به همراه جذب رشته‌های تحصیلات تکمیلی از دیگر نیازهای ضروری این مرکز آموزش عالی است.

دانشگاه گنبدکاووس که از سال ۱۳۶۲ فعالیت خود را در قالب یک دانشکده کشاورزی وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز کرده، از سال ۱۳۹۰ دارای ردیف بودجه‌ای مستقل شد و اکنون با پنج دانشکده، سه هزار ۲۰۰ دانشجو در ۷۰ رشته تحصیلی از کاردانی تا دکترا و ۱۴۰ عضو هیات علمی به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی شرق استان گلستان فعالیت دارد.

شهرستان گنبدکاووس ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نویسنده :

نظرات
آرشیو