گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8856

10 فروردین 1403 18:30

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

۱۱۰ هزار خانه روستایی گلستان نیاز به مقاوم‌سازی دارد

استاندار گلستان گفت: ۱۱۰ هزار خانه روستایی این استان غیرمقاوم و نیازمند نوسازی است که با توجه به تسهیلات اعطایی دولت و پیشگیری از خطرات احتمالی مانند سیل و زلزله، روستاییان بایستی برای استفاده از این طرح‌ شتاب کنند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا هادی حق‌شناس روز سه‌شنبه در نشست اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان زلزله زده رامیان اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با واگذاری تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی آماده مقاوم سازی خانه‌های غیرمقاوم است و مردم استان نباید برای نوسازی خانه‌های خود منتظر تخریب سیل و زلزله بمانند.

وی بیان کرد: طی سه سال اخیر ۱۸ هزار خانه روستایی گلستان مقاوم سازی شد و اجرای این طرح با هدف کاهش خسارت‌ها پس از حوادث قهری ادامه خواهد داشت.

استاندار گلستان همچنین از حضور به موقع دستگاه‌های خدمات رسان برای کمک به رفع مشکلات زلزله دیروز رامیان قدردانی کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز در این نشست گفت: در حادثه زلزله روز گذشته رامیان ۱۹۵ منزل مسکونی دچار خسارت شد که از این تعداد ۱۲۴ واحد مسکونی نیازمند نوسازی و بقیه تعمیراتی است.

سیدمحمد حسینی اظهارداشت: ۶۰ درصد خانه‌های تخریب شده خشتی و گلی بوده و بدلیل غیرمقام بودن امکان تعمیر و سکونت مجدد در آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به احتمال پاییز زودرس و زمستان سرد در رامیان گفت که عزم جدی برای تکمیل خانه‌های تخریب شده پیش از فرارسیدن فصل سرما وجود دارد و ساخت این خانه‌ها با منابع داخلی آغاز می‌شود.

حسن حقیقت رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رامیان هم در این نشست بیان کرد: پس از وقوع زلزله و ریزش کوه، جاده‌های کوهستانی شهرستان مسدود شد که با تلاش راهداران ۱۲۰ کیلومتر از باند جاده‌های کوهستانی منطقه در کمتر از چند ساعت پاکسازی و مسیر باز شد.

رییس جهاد کشاورزی رامیان هم در این نشست با اشاره به تخریب ۷۱ واحد دامداری و سه واحد مرغداری سنتی شهرستان بر اثر وقوع زلزله، گفت: بر اثر ریزش دیوار و سقف این واحدها بیش از ۱۷ میلیارد ریال به روستاییان زلزله زده خسارت وارد شد.

حسین گلچین اظهار داشت: یکی از مشکلات روستاییان پس از وقوع حوادث دشواری در دریافت خسارت است که به دلیل بافت سنتی این واحدها و نداشتن مجوز، خسارت به آنها داده نمی‌شود.

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان رامیان نیز در این نشست بر ضرورت کاهش دید و بازدید مسوولان از مناطق زلزله‌زده برای جلوگیری از شیوع کرونا تاکید کرد و گفت: مردم این روستاها به دلایل گوناگون به ندرت از ماسک استفاده می‌کنند که حضور مداوم و فراوان مسوولان و نیروهای امدادرسان، احتمال شیوع کرونا در این مناطق را بیشتر می‌کند.

حسن سعیدی به حضور ۳۵ زن باردار در جمع اهالی زلزله‌زده روستاهای رامیان اشاره کرد و گفت: مراقبت دقیق و منظم از این افراد با نظارت کارشناسان بهداشت در حال انجام است.

به گزارش ایرنا استاندار گلستان همچنین امروز از روستاهای زلزله‌زده "قورچای" و "ویرو" دیدن کرد و در جریان مشکلات خسارت دیدگان قرار گرفت.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد دوشنبه در عمق ۹ کیلومتری از سطح زمین حوالی شهرستان رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند و پس از آن نیز چهار پس لرزه با قدرت ۲.۹ تا سه و یک دهم ریشتر در این منطقه ثبت شد.

شهرستان رامیان در شرق گلستان افزون بر ۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو