شناسه: 9045

10 فروردین 1403 09:55

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

 روغن دغدغه در این روزهای کرونایی گلستانی ها /عدم نظارت بر بازار روغن و تنظیم آن

 قول‌های مسئولان برای تنظیم بازار روغن خوراکی در استان گلستان هنوز محقق نشده و در این روزهای کرونایی مقابل فروشگاه‌های توزیع، مردم ساعت‌ها برای خرید یک تا دو بطری روغن در صف‌های طولانی می‌ایستند.

به گزارش قابوس نامه  از اواسط آبان ماه بود که شهروندان با مراجعه به فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر با قفسه‌های خالی از روغن مواجه می‌شدند. کمبود روغن خیلی زود گریبان روستاییان را هم گرفت و اگر هم روغنی پیدا می‌شد، گران‌تر از همیشه بود و یا مردم برای خرید روغن باید به اجبار کالای دیگری آنهم به انتخاب فروشنده خریداری می‌کردند.

البته این موضوع همچنان در برخی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها دیده می‌شود و مسئولان سازمان صمت هم از مردم خواسته این موارد را به سامانه 124 اطلاع رسانی کنند.

با اینکه مسئولان استان بارها تأکید کرده‌اند که بازار روغن خوراکی تنظیم می‌شود اما بازار این محصول هم مانند بازار تخم مرغ همچنان نابه سامان است.

مشاهدات نشان می‌دهد در اغلب فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌ها در محله‌های مختلف شهر، روغن خوراکی وجود ندارد. ایجاد صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های شهری و روستایی برای خرید یک تا دو بطری روغن خوراکی در این روزهای کرونایی به یک معضل جدی تبدیل شده است.

در این صف‌های طولانی که افراد مجبورند چند ساعتی در انتظار بمانند نه فاصله گذاری فیزیکی رعایت می‌شود و هم اینکه برخی شهروندان نیز ماسک نمی‌زنند.

در این شرایط کافی است یک بیمار یا ناقل بدون علامت بین مردم حضور داشته باشد آن موقع همه زحمات کادر درمان و همکاری مردم و اصناف برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر باد خواهد رفت و تعداد افراد مبتلا نیز افزایش می‌یابد.

درویشعلی حسن‌زاده، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تأیید کمبود روغن در بازار  گفت: در یک برهه زمانی کوتاه، واردات روغن به کشور محدود شد و همین موضوع واحدهای تولیدکننده را دچار مشکل کرد و در بازار هم کمبودهایی ایجاد شد. با توجه به فعالیت چند کارخانه تولید روغن در استان، این موج کمبود روغن دیرتر به گلستان رسید و در چند روز اخیر هم جلسات مختلفی برای بررسی وضعیت این کالای اساسی در استان و با تهران برگزار شد و قرار براین شده تا با عرضه روغن با نرخ مصوب، بازار این محصول را تنظیم کنیم.

وی افزود: در مرحله نخست به استان حدود 780 تن روغن خوراکی تنظیم بازار سهمیه داده شد که بین فروشگاه‌های منتخب توزیع شد. علاوه براین حدود 500 تن دیگر هم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اختصاص پیدا کرد که در استان توزیع شد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان داشت: علاوه براین موجودی انبارها را به طور مستمر رصد می‌کنیم تا مشکل بیشتری ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: هرچند شاید سهمیه کنونی نتواند نیاز استان را تأمین کند اما سعی می‌کنیم که بازار را تنظیم کنیم تا شاهد فروش اجباری یا گران فروشی و حتی احتکار روغن نباشیم.

حسن‌زاده از مردم خواست به اندازه نیاز خود از فروشگاه‌ها خرید کنند و ابراز امیدواری کرد تا در هفته‌های آینده کمی از مشکلات کمبود روغن در استان برطرف شود.

رئیس دستگاه قضایی استان هم به سودجویان در بازار هشدار داده و گفته قاطعانه با کسانی که قصد داشته باشند آرامش روانی مردم و وضعیت اقتصادی را بر هم بزنند، برخورد خواهد کرد.

هادی هاشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: دستگاه‌های متولی تنظیم بازار باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که جلوی سودجویی برخی افراد گرفته شود.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با متخلفان اقتصادی مسامحه‌ نخواهد کرد، به کسانی که کالاهای اساسی مردم را احتکار می‌کنند هشدار جدی داد و تأکید کرد: تعداد نیروهای نظارتی بر بازار و اجرای گشت‌های مشترک باید افزایش پیدا کند تا میزان تخلفات کاهش یابد.

هاشمیان افزود: موجودی انبارها باید به طور مستمر نظارت شود تا از تخلفات احتمالی جلوگیری به عمل آید، ضمن اینکه صاحبان کالاها باید انبارهای خود را به ثبت برسانند در غیر این صورت کالاهای کشف شده از این اماکن حکم قاچاق خواهد داشت و با متخلفان برخورد خواهدشد.

 انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو