شناسه: 9218

07 اردیبهشت 1403 00:14

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

برداشت محصولات پاییزه در گنبدکاووس آغاز شد

فصل برداشت سه محصول استراتژیک دانه روغنی کلزا، گندم و جو با طلایی شدن غلاف و خوشه‌های آنها از سطح ۱۲۸ هزار هکتار مزارع این سه محصول در گنبدکاووس آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه؛ مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: برداشت این سه محصول از مزارع دیم مناطق شمالی و میانی این شهرستان شروع شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

غلامعلی نورا افزود: سطح زیرکشت این سه محصول در گنبدکاووس در مجموع ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بود اما به سبب خشکسالی و کاهش بارش‌ها بویژه در زمان کشت محصول به ۱۲۸ هزار هکتار کاهش یافت.

به گفته وی، اکنون سطح قابل برداشت دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس ۱۰ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۱۵ هزار تن، سطح قابل برداشت جو ۱۴ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۲۰ هزار تن و سطح برداشت گندم دراین شهرستان ۱۰۴ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۲۲۰ هزار تن است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس اضافه کرد: برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا با قیمت هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار ریال ۶ مرکز و برای خرید تضمینی گندم با قیمت هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال ۱۶ مرکز پیش بینی شده و محصول جو نیز به صورت توافقی هر کیلوگرم بین ۶۰ تا ۶۵ هزار ریال خرید و فروش می‌شود.

نورا همچنین گفت که به سبب کاهش میانگین ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) در گنبدکاووس، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) این شهرستان در مجموع ۱۳۱ هزار تن کاهش می‌یابد.

وی افزود: پیامد کاهش بارش‌ها و خشکسالی در ابتدای فصل کاشت در گنبدکاووس این بود که ۱۸ هزار هکتار از ۱۲۲ هزار هکتار مزارع کشت شده گندم، حدود ۶ هزار هکتار از قریب ۲۰ هزار هکتار مزارع کشت شده جو و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع کشت شده کلزا در این شهرستان اصلا سبز نشود.

نورا ادامه داد: استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان و ماه فروردین در گنبدکاووس همچنین سبب شد تا به ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم، هشت هزار هکتار مزارع جو و ۶ هزار هکتار مزارع کلزا این شهرستان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود.

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو