گروه : پیشنهاد ما /

شناسه: 4134

29 اسفند 1402 06:34

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

تسنیم بررسی می‎کند  حقیقت حبس شده معدن آزادشهر/دولت و دستگاه قضا مقصران را معرفی کنند

حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر سبب جان باختن بیش از ۴۳ نفر از کارگران معدن و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر شد و حال افکار عمومی انتظار دارند مطالبات به حق این معدن‌چیان پرداخت و افرادی که سبب بروز این حادثه شدن به شدت مجازات شوند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، 13 اردیبهشت ماه 1396 در معدن زمستان یورت آزادشهر خبر تاسف باری در خصوص حبس شدن تعداد شماری از معدن‎چیان در رسانه‎های استان گلستان مخابره شد.

در حالی که در دقایق اولیه میزان محبوس شدگان در این معدن بیش از 40 نفر اعلام شد اما این خبر در ساعاتی بعد از سوی مسئولان مدیریت بحران تکذیب شد و آمار محبوس شدگان را بیش از 30 نفر عنوان کردند. مصدوم‌شدن بیش از 60 نفر از امدادگران و معدن‎چیان در ساعت نخست روز حادثه بیانگر این مهم بود که ابعاد این حادثه زیاد خواهد بود.

خبرنگاران تسنیم با پرس‌وجو از خانواده‎های معدنچی لیست 43 نفری از محبوس شدگان و جان‎باختگان این حادثه بیان می‎کند که از سوی مدیران بحران تکذیب می‎شود، ابعاد این حادثه سبب می‎شود وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد استان گلستان شود و در نخستین مصاحبه نیز آقای ربیعی بیان می‎کند که علت این حادثه قصور معدن‎کاران بوده که به دنبال باطری به باطری کردن لوکوموتیو در داخل تونل، جرقه‎ای سبب وقوع این حادثه شد.

 خانواده‎های معدن‎چیان نیز در محل از آمارهای ضد و نقیض مدیریت بحران خشمگین می‎شوند به گونه‎ای که مانع از پخش گزارش خبری شبکه خبر از یکی از مسئولان استانی می‎شوند.

قطع پخش مستقیم حادثه معدن‎یورت آزادشهر از رسانه ملی نیز سبب جریحه‎دار شدن افکار عمومی و خانواده‎های معدن‎چیان می‎شود، کارگران امدادگر معدن ‎نیز به برخی از کاستی‎ها مانند چراغ روی کلاه معدن و کپسول اکسیژن گلایه می‎کنند.

خشم و عصبانیت معدن‎چیان و کارگران معدن حتی با حضور رئیس جمهور التیام پیدا نمی‎کند و صحنه‎هایی از خشونت و اعتراض در بایکوت کردن خبرنگاران استان گلستان از سوی معدن‎چیان به جهانیان مخابره می‎شود به گونه‎ای که در بسیاری از شبکه‎های تلویزیونی کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار می‎گیرد.

سرانجام پس از 6 روز 43 جسد معدن‎چیان زمستان یورت آزادشهر از دل این معدن خارج می‎شود.

حال مسئولان به دنبال این هستند که مشخص کنند چه افرادی در این حادثه مقصر بودند، در ابتدا قصور بر گردن کارگران معدن افتاده بود، کارگرانی که در روز گذشته به بازرسان اداره کار درباره استشمام میزان گاز در معدن اخطار داده بودند و از نبود و یا سالم نبودن دستگاه سنجش گاز معدن اعتراض داشتند.

 از سویی مسئول فنی و ایمنی معدن نیز کار خود را به درستی انجام ندادند چرا که نخستین‎افرادی که برای اطمینان از کار معدن‎چیان وارد تونل می‎شوند مسئول فنی و ایمنی است که با مجوز آن معدن‎کاران آغاز به فعالیت می‎کنند.

گمان‎زنی‎های باطری به باطری کردن لوکوموتیو نیز به نظر نادرست درآمده است چرا که براساس گفته معدن‌کاران لوکوموتیو در معدن سالم است و در صورتی که علت انفجار قصور کارگران بوده این لوکوموتیو متلاشی می‎شد.

حال تیم حقیقت‌یاب این حادثه نیاز به فرصت بیشتری برای بدست آوردن نتیجه نهایی دارد.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از تقدیم گزارش اولیه این کمیسیون درباره ابعاد حادثه معدن یورت آزادشهر به هیئت رئیسه پارلمان خبر داد.

وی به بخشی از گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره حادثه معدن یورت آزادشهر اشاره کرد و افزود: طبق گزارش اولیه از این حادثه، مشخص شده نبود سازوکار مناسب در معدن آزادشهر برای مواجهه با حوادث احتمالی، یکی از دلایل بروز این حادثه است، به‌تعبیری می‌توان گفت که این معدن استانداردهای لازم برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه را نداشته است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی دیگر از علل بروز حادثه در معدن آزادشهر یورت استان گلستان را نبود فضای کافی برای خروج گاز ذغال‌سنگ که منجر به آتش‌سوزی شده دانست و اظهار داشت: این موضوع در گزارش کمیسیون صنایع درباره علل حادثه معدن آزادشهر گنجانده شده است.

رئیس کل دادگستری گلستان ؛ کارشناسان می گویند اعلام نظر نهایی درباه علت حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، زمان بر است.

هادی هاشمیان  گفت : تا کنون چندین جلسه با کارشناسان معدن و هیئت بازرسان اداره کار برگزار شده است اما با توجه به حجم کار و نیز ضرورت همکاری تعداد زیادی از کارشناسان اظهار نظر نهایی علت حادثه به زمان بیشتری نیاز دارد .

هاشمیان با بیان این که انفجار دیواره های معدن را بی ثبات کرده و امکان بروز دوباره حادثه برای کسانی که وارد معدن شوند وجود دارد  گفت : کارشناسان می گویند ایمن سازی معدن به منظور مشاهده کل مسیر و اطراف لوکوموتیو ، دست کم یک ماه زمان می برد.

این مقام ارشد قضایی استان افزود : کارشناسان اظهار نظر قطعی درباره علت حادثه را به بعد از ایمن سازی کامل معدن ، موکول کرده‌اند.

مهدی سادین برادر رضا سادین یکی از جان‎باختگان حادثه معدن در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: دو سال پیش به مدت یکسال در این معدن کار کردم.

وی تصریح کرد: رضا سادین برادر من یکی از جان باختگان حادثه معدن است و وی تا کنون 14 ماه حقوق دریافت کرده است.

برادر این جان‎باخته معدن افزود: حادثه معدن یورت آزادشهر سبب شد تا به سختی کار در این معدن و خطرات آن بیشتر آشنا شوم.

سادین یادآور شد: من بارها به برادرم اعلام کردم از شغل خود انصراف دهد و به فعالیت دیگری بپردازند ولی متاسفانه هیچ عکس العمل مثتبی از سوی رضا ندیدم.

وی گفت: خودم دو سال پیش در این معدن مشغول به کار بودم  و به صورت حواله‎ای حقوق و مزایای برای من در نظر گرفته می‎شد به گونه‎ای که به ازای 16 ساعت کار در شبانه‎روز 7 هزار تومان دریافتی و بیمه داشتم.

آن چیزی که مسلم است باید ابعاد حادثه معدن‎زمستان یورت آزادشهر را از سال 1393 و 1394 دنبال کرد، سالی که این معدن به دلیل کاهش قیمت ذغال‎سنگ در ورته ورشکستگی بود، بسیاری از کارگران معدن به بازنشستگی رسیده بودند و مستمری برای آنها در نظر گرفته نشده بود و بسیاری از مطالبات کارگران معدن نیز باقی مانده بود.

این موضوعات و اعتراضات معدنی معدن‎چیان در استانداری و فرمانداری آزادشهر که به گفته‎خودشان با خشونت سرکوب شده بود سبب شد که مدیریت استان گلستان درباره معدن آزادشهر تشکیل جلسه بدهند و خروجی این جلسه مساعدت دستگاه‎های خدمات‎رسان و پرداخت تسهیلات 2 میلیارد تومانی برای ادامه روند کار این معدن بود.

شاید این حمایت‎ها سبب این مهم شده باشد که بازرسان معدن در دی‌ماه سال 1394 وضعیت وضعیت این معدن را کم‎خطر عنوان کنند و به آن نمره 68 از 100 را بدهند.

در زمان حادثه مسئولان مدیریت بحران گفتند که مسئولان معدن آمار صحیحی از میزان افراد که در معدن به شکل پیمانکاری و یا قراردادی کار می‎کردند ارایه نکردند و این موضوع باعث شده که نتوانیم بگوییم دقیقا چند نفر در داخل معدن گرفتار شدند.

و این در حالی است که قانون در ماده 192 کار جمهوری اسلامی ایران بیان کرده که "کارفرمایان موظفند در مهلت مقرر، آمار و اطلاعات موردنیاز وزارت کار و امور اجتماعی را طبق آئین نامه ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد تهیه و تسلیم کنند." و در اینجا مشخص می‎شود که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهیه آمار کارگران معدن کوتاهی انجام شده است.

 از سویی در ماده 148 قانون کار جمهوری اسلامی ایران به صراحت بیان شده که "کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکالفند براساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند." اما به گفته کارگران معدن برخی از کارگران بیمه آرایشگری و کتابداری بودند" و این نیز قصور بازرسان اداره کار را نشان می‎دهد.

در ماده 52 قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز بیان شده" در کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی ساعت کار نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز پیدا کند اما به گفته کارگران معدن، معدنچیان 16 ساعت در روز کار می‌کردند و اگر بازرسان اداره کار نیز به این موضوع واقف نبودند کوتاهی از سوی خود این نهاد است.

و در ماده 61 قانون کار بیان شده که" ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه‎ یا کار خطرناک سخت و زیانآور انجام می‌دهند ممنوع است".

شاید مواد قانونی 52، 61، 148 و 192 کار جمهوری اسلامی در حادثه معدن یورت آزادشهر بتواند به تصمیم‎گیری درست دستگاه‎های قضایی درباره علل این حادثه کمک کند.

به جز این، دفتر سنجش‎گاز نیز در معدن خود معمایی است که امروز در دست دستگاه‎های قضائی قرار دارند و هنوز از محتویات این دفتر چیزی ارائه نشده و در هر شکل میزان گاز پس از انفجار و رسیدن به 800 درجه بیانگر این است که این گاز از گذشته وجود داشته و مقدار آن نیز قابل چشم‌پوشی نبوده و حال باید کارشناسان زمین‎شناسی نظر بدهند که آیا در این منطقه گسلی فعال شده که سبب انباشته شدن این حجم گاز در یک شب در معدن شود.

از سویی دیگر عمق معدن نیز به بیش از یک هزار و 700 متر عنوان شده که به علت آنکه لایه‎های زخیمی از ذغال سنگ نداشته، کار استخراج به شکل دستی انجام می‎شد و مسئله اساسی اینجا است که آیا این میزان عمق برای معدن ذغال‎سنگ که به شکل دستی و قبل از انقلاب برداشت می‌شد براساس استانداردها قانونی بوده یا خیر و حال افکار عمومی انتظار دارند پس از اتمام انتخابات، رئیس جمهور به وعده خود عمل کند و مطالبات به حق این معدن‌چیان را پرداخت و افرادی که سبب بروز این حادثه شدن را به شدت مجازات کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو