گروه : گزارش /

شناسه: 2532

01 اردیبهشت 1403 08:22

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روایتی از سنتهای مردمان مناطق مرزی مستند"درگذر از نقطه صفر" + تصاویر

مستند "درگذر از نقطه صفر" روایتی است از سنتها و وابستگی های اقوام مرزنشین که از پتانسیل های نهفته در آن خودجوش بروز می کند.

به گزارش قابوس نامه، این مستند به الگوهای شخصیتی تاثیرگذار بر جامعه مرزنشین در استان های مرزی پرداخته است و می خواهد به مخاطب این موضوع را عنوان نماید که با تمام نارسایی ها و کمبودهای موجود در نوار مرزی افرادی وجود دارند که می توانند در ایجاد مدل های اجتماعی و اثرگذاری بر مسائل فرهنگی با رویکرد آمیخته یا پراگماتیسم مفید باشند و بنوعی از آلام مردم جامعه در برخورداری امکانات و نیازمندیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی و ... بکاهد و بر محدودیتهای آن تا زمان رسیدن به عمل و اجراء با مردم همراه و همپا بود.

qaboos1 1
این مجموعه 13 قسمتی در گروه مستند شبکه افق با همکاری مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حال تهیه و ساخت می باشد در سفر به تمامی اقصاء نقاط استان های مرزنشین افرادی را به تصویر می کشاند که از درون جامعه و خودجوش با بهره مندی از پتانسیل های نهفته و استعداد وافر و قوای تعقلی با جوهره وجودی، مداوم در افکار خلاقانه و حس منطقی خویش چالش ها و تنش های زندگی روزمره مردم را تجربه می کنند و با بیان مسئله و انتخاب آن بر آنند تا با کمترین داشت بیشترین برداشت را در حل مسائل و رفع تضادهای افراد داشته باشند و این امر در وجدان انسانی و اجتماعی این شخصیتها جایگاه ویژه و از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان از آن به عنوان اقناع وجدانی یاد نماییم.

qaboos1 1

در این مستند سعی شده است درهر استان مرزی به یک موضوع با دید شخصیت ها و تاثیر آنان بر جامعه هدف واقعیت های اجتماعی و امنیت پایدار حاکمیتی و پاسداری از مرزها، نزدیکی اقوام و مذاهب، تعاملات و همکاری مردمی و دغدغه های فرهنگی و آداب و رسوم و آیین ها و جشن های منطقه ای و محلی اقوام مختلف و دیگر موضوعات از دریچه دوربین به مخاطبان منتقل شود.

qaboos1 1
یکی از استان های مرزی مورد توجه این مستند 13 قسمتی وابستگی ها سنتی اقوام ترکمن در گلستان است که تهیه کننده این مستند را به شهرستان مرزی گنبدکاووس سوق داده تا در رابطه با نحوه برگزاری آیین سنتی و مذهبی با عنوان آق آش یا آق قویون که با دعوت یک فرد نظامی در جمع مهمانان حواشی جالب توجه ای را به معرکه ظهور می رساند .
جذابیت این حواشی از این قبیل است که؛ ابتداً این فرد نظامی که باعنوان فرمانده یک گروهان مرزی در بخش داشلی برون محسوب می شود تلاش دارد تا به مناسبت این واقعه مبارک و نکو اقدام به برگزاری مسابقه شترسواری در نوار مرزی نماید که با بررسی ها و مطالعات میدانی و مشورت های بزرگان به این نتیجه می رسد که امکان و اجرای این مسابقه غیرممکن است چرا که در این استان از شتر برای رفع مایحتاج معیشتی استفاده می شود و سواری بر آن نیاز به زمان و رام شدن دارد و در نتیجه با راهنمایی دهیاری و شورای روستاها به برگزاری مسابقات اسبدوانی و همکاریهای مسوولان مجموعه سوارکاری شهرستان گنبدکاووس و برخی از مراکز پرورش اسب می پردازد. دیدار با افراد تاثیرگذار بر این رشته و همچنین حضور سردار آزمون این مستند حواشی خود را می یابد و نتیجه خوشآیندی را به یادگار می گذارد .

qaboos1 1

گفتنی است در این مستند حضور گروه ذکر خنجر نوجوانان و برگزاری نمایش دوغ شتر و شراب بر فراز تپه باستانی بلندترین برج آجری دنیا خالی از لطف نیست .
تهیه کننده و کارگردان این مستند جذاب و دیدنی فرید پناه نژاد و تصویر برداران یعقوب عباس فام و علی جویا و صدابردار مهدی کاظمی هستند و از بازیگران این مستند در استان گلستان می توان از جواد کارکن، داود حاجی قدیرزاده، داود آورند، حمید بایری، اسفندیار قرنجیک، متین خزینی و دیگر شخصیت ها و گروه ها و مجموعه های فرهنگی و ورزشی که در ساخت این مجموعه یارا و کمک حال بودند، نام برد .

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

qaboos1 1

گزارشی از جواد کارکن

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو