گروه : گزارش /

شناسه: 6531

29 اسفند 1402 09:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چالش های اساسی یک نرم افزار؛ شبکه‌سازی تلگرام کاردست اقتصاد کشورداد/چندبرابر شدن قیمت تخم‌مرغ تاایجادحباب برای دلار

انتشار شایعات در فضای مجازی در سال های اخیر امنیت اقتصادی و روانی مردم را تا حد زیادی به هم ریخته است و همچنین اطلاعات خوبی از فضای زندگی، کسب و کار و همچنین چالش های نظام جمهوری اسلامی به بیگانگان منتقل کرده که همین مساله به عنوان پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران می تواند به حساب بیاید.

به گزارش قابوس نامه به نقل از راه دانا؛ همزمان با گسترش فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها هم جای خود را در جوامع باز کرده‌اند و مردم ایران هم پیام‌رسان‌های مختلفی را در سال‌های اخیر آزموده‌اند.

تلگرام یکی از پیام رسان‌هایی بود که در سال های اخیر در ایران با سیل عظیم مخاطب رو به رو شد که اکنون با گذشت دو سال از انحصار تلگرام مشکلات زیادی در بستر تلگرام برای کشور رخ داده است.

همین موضوع باعث شد برخی به این اعتقاد برسند که باید تلگرام فیلتر شود تا زمینه برای رشد پیام رسان های داخلی هم فراهم شود؛ روحانی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی که از ابتدا مخالف فیلترینگ تلگرام بود با اتفاقات جدید نظر متفاوتی نسبت به قبل پیدا کرده و بر رفع انحصار تلگرام تاکید کرد.

روحانی در در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در همین خصوص به بحث ضرورت داشتن پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد و گفت: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و این کار باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

این روزها تقریباً همه مسئولین در رفع انحصار تلگرام به یک نتیجه واحد رسیده اند و به زودی شرایط برای رفع انحصار تلگرام در کشور فراهم می شود.

تلگرام و اشراف امنیتی بیگانگان بر کشور
حدود نیمی از جمعیت ایران یعنی 40 میلیون نفر از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند که بررسی نظرات این تعداد کاربر به راحتی می تواند اطلاعات مهمی درباره جامعه آماری کل ایران در اختیار مالکان اصلی تلگرام قرار دهد؛ سوء استفاده کلان از داده ها، ذائقه سنجی و ذائقه سازی کاربران توسط کشورهای معاند و سرویس های خدمات بیگانه تنها بخشی از دستاوردهای مالکان اصلی تلگرام از حضور این تعداد کاربر در تلگرام است.

تبادلات اطلاعات حدود نیمی از جمعیت کشور در بستر تلگرام امکان تحلیل موضوعات مختلف در کشور نظیر نگرش و رفتار مردم در مسائل حساس را از طریق داده کاوی فراهم می کند. به عبارت دیگر امکان اشراف کشورهای خارجی بر اطلاعات حیاتی کشور را فراهم می کند.

تلگرام و اشراف اقتصادی بیگانگان بر کشور

از طرف دیگر با بررسی اهم خبرهای اقتصادی در بستر تلگرام و واکنش های مردم به راحتی شرایط اشراف عوامل خارجی بر شاخص های خرد و کلان اقتصادی را تسهیل شده است؛ از همین رو امکان وضع موانع و تحریم های هدفمند در کشور برای بیگانگان راحت‌تر خواهد بود.

بررسی یک ماهه اخبار اقتصادی که در تلگرام منتشر می شود به همراه نیازهای مردم به راحتی این امکان را به کشور های بیگانه می دهد که بر اساس آنها وضعیت اقتصادی را رصد و در نهایت با برنامه ریزی مدیریت کنند.

حضور تلگرام در ایران باعث افت چشمگیر درآمدهای شرکت مخابرات از جانب درآمدهای ناشی از SMS شد؛ چرا که افراد با وجود تلگرام و در دسترس بودن تقریبی اینترنت در هر گوشی هوشمندی، ترجیح می دهند با تلگرام پیغام های غیرفوری خود رو برای دیگران ارسال کنند و در صورت نیاز و فوریت کار ترجیح بر این است که تماس صوتی برقرار کنند.

اگرچه تلگرام آورده های اقتصادی زیادی برای مخابرات از طریق افزایش مصرف حجم اینترنت داشته است اما موج های اقتصادی زیادی هم برای کشور به وجود آورد؛ در ماجرای گرانی تخم مرغ انتشار اخبار گسترده از کمبود تخم مرغ در کشور منجر به گرانی آن و هجوم مردم برای خرید تخم مرغ شد.

در ماجرای دلار هم انتشار شایعه گرانی دلار تا مرز 6 هزار تومان باعث شد یکباره قیمت دلار 400 تومان افزایش پیدا کند؛ در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش موثر پیام رسان های خارجی در رشد کاذب قیمت ارز گفت: اتفاقات و التهاباتی که رخ داد فقط و فقط در فضاهای تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود.

انتشار شایعات در فضای مجازی در سال های اخیر امنیت اقتصادی و روانی مردم را تا حد زیادی به هم ریخته است. و همچنین اطلاعات خوبی از فضای زندگی، کسب و کار و همچنین چالش های نظام جمهوری اسلامی به بیگانگان منتقل کرده که همین مساله به عنوان پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران می تواند به حساب بیاید.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو