گروه : گزارش /

شناسه: 6657

29 اسفند 1402 08:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

دهكده اقتصاد مقاومتي كرمانشاه ،اولين دهكده‌ي اقتصادي كشور؛ وقتي پادگان كارگاه شد

گاهي اوقات فقط كافي است فضايي در اختيار متقاضيان كار گذاشته شود تا آنها با راه اندازي كاري جديد هم براي خود و هم براي ديگران اشتغال زايي داشته باشند.درست مثل كاري كه سازمان بسيج سازندگي كشور دركرمانشاه انجام داد و با تبديل يك پادگان آموزشي كه سالها بدون استفاده افتاده بود اين روزها آنجا را تبديل به دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي كردند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از بیسج سازندگی، مهندس سينا كريمي كه به عنوان مجري طرح دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي كرمانشاه مشغول به كار است دراين باره مي‌گويد:هدف از انجام اين كار ترويج فرهنگ اشتغال و اشتغال زايي دركشور بود.تجربه ثابت كرده اكثر افراد درجامعه فكر مي‌كنند ايجاد يك شغل جديد و راه‌اندازي آن كاري سخت و دشوار است به همين خاطر با هدف ترويج فرهنگ اشتغال درجامعه واينكه به مردم نشان دهيم در محيط‌هاي كوچكي كه وجود دارد مي توانند كسب وكار پررونقي ايجاد كنند و اتفاقا درآمد خوبي داشته باشند با تحقيق‌ و بررسي هاي گسترده‌اي كه انجام داديم  يك پادگان آموزشی در كيلومتر ده جاده بيستون به سنقر را كه در زمان جنگ به رزمندگان آموزش مي‌دادند و مدت‌ها بود كه بدون اينكه هيچ استفاده‌اي از آنجا شود رها شده بود با تغییر کاربری، برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در نظر گرفتيم.

به اين ترتيب دهكده‌ي مقاوتي اواخر سال گذشته راه‌اندازي شدو افراد زيادي كارشان را در اين فضا آغاز كردند.كريمي مي‌گويد: با راه‌اندازي و آماده سازي اين دهكده اقتصاد مقاومتي كه مي‌توانم بگويم اولين دهكده‌ اقتصاد مقاومتي در كرمانشاه و در كشور است مرحله‌ي دوكار را آغاز كرديم .در اين مرحله با شناسايي افرادي كه قصد داشتند كاري را آغاز كنند و نياز به فضا داشتند تا هم براي خود و هم براي ديگران اشتغال زايي داشته باشد اين فضاهاي موجود در دهکده اقتصاد مقاومتی به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داديم.

درهمه‌ي عرصه‌ها ورود پيدا كرديم

سینا کریمی اضافه كرد:خوشبختانه با آغاز به كار دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي بيش از ۱۴ واحد كاري راه‌اندازي و فعاليت‌هاي خود را آغاز كردند .طبق آخرين آماري كه به دست آمده درحال حاضر براي ۴۰ نفرو ۱۰ خانواده اشتغال‌زايي ايجاد شده و اين قدمي خوبي در راستاي جامه عمل پوشاندن به فرمايشات رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي است.

qaboosnameh95

او ادامه مي‌دهد:در حال حاضر واحدهاي  پرورشی قارچ، شترمرغ، بزغاله، ماهیان زینتی، ماهی، گیاهان دارویی‌، زنبورعسل، بلدرچین وترشيجات و سبزيجات،توليد چيپس ميوه در این دهکده فعال هستند وخوشبختانه  بازار كار پر رونقي را در سطح استان براي  آنها فراهم شده.

آموزش مي‌دهيم

شايد بتوان گفت يكي از مهم‌ترين اهداف سازمان بسيج سازندگي آموزش متقاضياني است كه قرار است از اين سازمان تسهيلات دريافت كنند و درآمدزايي داشته باشند.كريمي به عنوان مدير امور اشتغال دهكده اقتصاد مقاومتي كرمانشاه مي‌گويد: براي اينكه اين فضاهاي موجود در پادگان را به متقاضيان تحويل دهيم ابتدا سعي كرديم آنها را از مياني افرادي انتخاب بكنيم كه تحصيلكرده در رشته‌ي مرتبط هستند و طرح‌هايشان توجيح اقتصادي دارد.پس از اين مرحله با معرفی افراد جویای‌کار به بانک عامل از سه میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۶ درصد برحسب نیاز شغلی فرد در اختیارشان قرار داديم .

وي ادامه مي‌دهد:البته بايد به اين نكته اشاره كنم كه به غير از افراد تحصيلكرده‌ كه كارشان را آغاز كردند ما براي افراد ديگر جامعه كه متقاضي كار بودند و حتي زنان سپرست خانوار نيز با درنظر گرفتن فضاهاي موجود در اين پادگان و اعطاي تسهيلات فرصت شغلي ايجاد كرديم.در اين ميان حتي براي اينكه اين افراد بتوانند با ديدبازتر و همچنين علم بيشتري وارد بازاركار شوند برايشان دوره‌هاي آموزشي برگزار كرديم و حتي به آنها مدرك نيز اعطاء شد.

ماهي‌هاي صادراتي

حالا مدتي است از آغاز به كار اين دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي مي‌گذرد و به گفته‌ي سينا كرمي كار هر روز قوي‌تر و وسيع‌تر از روز قبل درحال انجام است.او مي‌گويد:به طور مثال پرورش ماهی زینتی در دهکده اقتصاد مقاومتی كاري بي‌نظير به شمار مي‌آيد.طبق پيش‌بيني‌هاي ما  بیش از ۲۰۰ هزار قطعه ماهی‌های کم‌نظیر زینتی این دهکده در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع با آب شیرین پرورش داده می‌شوند، که برای چهار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرد و قرار است ۳۰ درصد این ماهی‌ها صادر شود که این خود ارزآوری خوبی را رقم می‌زند.

qaboosnameh96

فعاليت‌هاي  ديگري در راه است

اين روزها آنقدر اوضاع كار در دهكده‌ي اقتصاد مقاوتي كرمانشاه اوضاع رو به راهي دارد كه حالا مسئولان سازمان بسيج سازندگي برآن شده‌اند تا به فعاليت‌هاي اقصادي اين دهكده اضافه كنند و كار را با وسعت بيشتري ادامه دهند.كريمي در اين باره مي‌گويد:يكي از مزايايي كه اين طرح داشت اين بود كه در طي سالهاي اخير به دليل اينكه از ساختمان‌هاي موجود در فضا هيچ استفاده‌اي نمي‌شد متاسانه اين بناها رو به تخريب مي‌رفت اما خوشبختانه بعد از راه‌اندازي دهكده‌ اقتصاد مقاومتي اين ساختمان‌ها احياء شد.

وي ادامه مي‌دهد:يكي ديگر از دغدغه‌هاي ما در اين دهكده ارتقای كارگاه‌هاي توليدي  به ۲۵ عدد است كه احداث باغ مدرن به صورت پرکولا (داربستی‌) و کشت گیاهان دارویی و زعفران  را دستوركار خود قرار داديم. خوشبختانه در بحث گياهان دارويي ورود پيدا كرديم و كار آغاز شده است و دربخش‌هاي ديگر نيز به زودي فعاليت‌ها آغاز خواهد شد و به بهره برداري خواهد رسيد.

qaboosnameh97

كريمي مي‌گويد:در اين دهكده شرايطي را براي شركت‌هاي دانش بنيان نيز فراهم كرده‌ايم تا بتوانند فعاليت‌هاي علمي وتوليد محصول موردنظرشان را آغاز كنند.به طور مثال تا مدتي ديگر يك شركت دانش‌بنيان به نام آريا شيمي در اين دهكده مستقر شده و موم ريخته‌گري توليد مي‌كند.نكته‌ي حائز اهميت اينجاست كه اين موم‌هاي ريخته‌گر ي تا قبل از اين از كشورهاي ديگر وارد مي‌شد اما با توليد اين محصول در دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي نه تنها نيازمان به واردات اين محصول از بين مي رود بلكه براي اولين بار اين كار بزرگ در سطح خاورميانه به نام ايران ثبت مي‌شود.

اين درحالي است كه چندي پيش سرهنگ منصور فتاحی مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه نیزدرباره‌ي دهكده‌ي اقتصاد مقاومتي به خبرنگاران گفت: این دهکده زیرساختهای خوبی دارد که به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

همچنين او به ظرفيت‌هاي ديگر اين دهكده اشاره كردو گفت:ایجاد باغات، واحد ماهی درمانی، مجموعه تفریحی توریستی و از دیگر برنامه های توسعه ای این دهکده است. و از آنجايي كه هدف نهايي ما گسترش فرهنگ كار و كارآفريني است به اميد خدا در آینده نزدیک دومین دهکده اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه در تنگه کنشت ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو