گروه : گزارش /

شناسه: 7955

29 اسفند 1402 15:05

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

دروغ بنفش صدای حامیان دولت را هم درآورد «نگین فیروزه‌ای» احیا شد یا پرآب؟

پس از بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه اظهارات متفاوتی از سوی مسئولین دولتی و مدیران مرتبط با ستاد احیای این دریاچه بیان شد که هرکدام به دنبال ارتباط دادن موضوع با حوزه کاری خود و نیز تلقین احیا شدن دریاچه در اذهان عمومی هستند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از اروم‌نیوز، پس از بارش‌های اوایل امسال و در کنار تمام مشکلاتی که به واسطه وقوع سیل در نقاط مختلف کشور برای مردم پیش آمد، اتفاقی خوش برای ساکنان شمالغرب کشور و به‌خصوص خطه آذربایجان رخ داد و آن هم بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه پس از چندین سال خشکسالی شدید و بروز پدیده‌هایی نظیر طوفان نمک در منطقه بود.

این افزایش سطح آب دریاچه که در ابتدا و روزهای نخستین موجب شگفتی مدیران دولتی نیز شده بود، رفته رفته به نوعی ابزار برای بزرگنمایی اقدامات انجام گرفته و نگرفته دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه و زمینه‌ای برای لاپوشانی کردن اعتبارات هدر داده شده در قالب ستاد احیای دریاچه تبدیل شد و هرکدام از مسئولین مرتبط و غیرمرتبط در این زمینه سخنان و اظهارات متفاوت و قابل تاملی را بیان کردند.

هرچند برخی اظهارات بیشتر از آن‌که نظری تخصصی و کارشناسی باشد، به نوعی مزاح شباهت داشت، اما اظهارات روز چهارشنبه 28 فروردین ماه رئیس جمهور در جلسه هیات دولت امری بود که باعث واکنش‌های تند و متفاوتی در فضای مجازی و حقیقی از سوی مردم، اصحاب رسانه و کارشناسان شد.

* روحانی: احیای دریاچه ارومیه افتخار دولت‌های یازدهم و دوازهم

حسن روحانی، در این جلسه ضمن اعلام این موضوع که «احیای دریاچه ارومیه از افتخارات بزرگ دولت‌های یازدهم و دوازدهم است!»، چنین بیان داشت که احیای دریاچه ارومیه به معنی نجات زندگی 15 میلیون جمعیت کشور است و این یکی از کارهای بزرگ 2 دولت اخیر حسوب می‌شود!

* بهادری: آمار غلط ندهید، دریاچه احیا نشده است

این سخنان رئیس جمهور که برخلاف واقعیت و به نوعی فرافکنی در خصوص اقدامات ضعیف و غیرقابل ملموس ستاد احیای دریاچه ارومیه برای مردم بود، در حالی ارائه شد که یک روز پیش از آن یعنی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و از اعضای حامی دولت در پارلمان، در تذکری نسبت به ارائه آمار غلط توسط وزرای جهاد کشاورزی و نیرو اعتراض کرده و این گونه گفته بود: «دریاچه ارومیه احیا نشده، اطلاعات غلط به مردم ندهید. میزان آب دریاچه اندکی بالا آمده ولی 3 متر نیاز است تا دریاچه احیا شود. باید پروژه‌های ستاد احیا با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.»

البته باید به این نکته توجه داشت که اقدامات سید هادی بهادری که پیش از نمایندگی در مجلس بر منصب مدیریت دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تکیه زده بود نیز بیشتر در حوزه تبلیغات انتخاباتی بود و با نمایش‌هایی نظیر ریختن بطری آب توسط فوتبالیست‌ها به دریاچه، برگزاری مسابقات و کنسرت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مدیران و مردم در راستای احیای دریاچه و نیز چاپ پوسترها و بنرهای قطع بزرگ و کوچک با محوریت مدیر استانی ستاد احیا و نصب آن‌ها در میادین و خیابان‌های اصلی شهر به دنبال تبلیغاتی بود که در نهایت منجر به حضور وی در مجلس شد!

* کلانتری: ستاد احیا مرحله به مرحله در صدد احیای دریاچه است

نگاهی به اظهارات جالب توجه «عیسی کلانتری» رئیس سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم که در دولت دوازدهم ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده دارد، خالی از لطف نخواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولت، کلانتری روز یکشنبه گذشته در همایش فرصت‌های حقوقی حفاظت و احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به عواقب خشک شدن این دریاچه، افزود: حدود پنج میلیون نفر در حاشیه این دریاچه زندگی می کنند که در صورت خشک شدن تحت تاثیر غبار نمکی قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: «دریاچه ارومیه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه مرحله به مرحله به تراز اکولوژیک نزدیک می شود.»

این سخنان کلانتری و اظهارات وی در خصوص تلاش‌های ستاد احیا برای بازگرداندن دریاچه ارومیه در نقطه مقابل سخنان سید بهادری قرار دارد که در دوران ریاست وی بر ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان مدیر دفتر استانی این ستاد مشغول به فعالیت بود.

در کنار این ماجراها و سخنان رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده حامی دولت در مجلس، باید نگاهی نیز به تحرکات مسئولین دولتی در استان به خصوص استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص دریاچه و سخنان ضد و نقیض این مدیران در مورد وضعیت دریاچه ارومیه داشته باشیم.

* استاندار آذربایجان‌غربی و تناقض در اظهارات

محمدمهدی شهریاری که از سال 96 به‌عنوان مقام عالی دولت در آذربایجان‌غربی فعالیت خود را آغاز کرده، طی دوران مدیریتش چند بار به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرده و خواستار توجه بیشتر ستاد احیا و مسئولین دولتی به مقوله احیای این دریاچه شده بود.

qaboosnameh52

وی، اکنون و پس از بارندگی‌های اخیر که منجر به بالا آمدن آب دریاچه شده، با چرخشی ملموس و اعجاب برانگیز، در سخنانی مدعی شده که اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص لایروبی مسیر حرکت آب رودخانه‌ها و نیز باز کردن دریچه سدها برای انتقال آب پشت سد به دریاچه از اقدامات موثر ستاد احیا و دولت بوده که باعث افزایش سطح آب دریاچه ارومیه شده است.

* عکس یادگاری با نعمت خدادادی برای ثبت در کارنامه دولت!

در کنار این سخنان، شهریاری طی روزهای گذشته به همراه برخی مدیران کل استانی با حضور بر عرشه کشتی به گِل نشسته آرتمیا، به سخنرانی و گرفتن عکس یادگاری پرداختند تا در میان گردشگران و مسافران حاضر که برای تفریح در کنار دریاچه حاضر شده بودند، اندکی به تبلیغ اقدامات دولت بپردازند!

هرچند این اقدام از سوی رسانه‌ها چندان مورد اقبال واقع نشد و جزو فعالیت‌های بی سرانجام و بدون محتوای تیم دولت در آذربایجان‌غربی ثبت شد، اما همین که مقامات دولتی برخلاف آنچه در واقعیت رخ می‌دهد و تنها برای نمایش و سخنرانی در میان گردشگران حاضر شوند و به تبلیغ اقداماتی بپردازند که هیچ مری برای دریاچه و مردم منطقه نداشته خود جای تعجب دارد.

qaboosnameh54

علاوه بر سخنان مدیران و مسئولان دولتی، رسانه رسمی دولت یعنی خبرگزاری ایرنا نیز با انتشار گفت‌و‌گوها و گزارش‌هایی در صدد القای تاثیرگذاری برنامه‌های بی سرانجام ستاد احیا بر افزایش تراز آب دریاچه ارومیه برآمده که در اثنای همین گزارش‌ها و اظهارات مسئولین نیز می‌توان ردپایی از ناکارآمدی ستاد احیا و پایمال شدن اعتبارات اختصاص یافته در قالب این ستاد به ادارات و دستگاه‌های مختلف یافت.

* تایید افزایش دبی چشمه‌ها در پی بارندگی‌های اخیر

در این زمینه، اظهارات رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولت جالب توجه است که در بخشی از سخنان خود مدعی شده «دبی چشمه های موجود در جزایر این پارک در پی بارندگی های اخیر بیش از 30 برابر افزایش یافت.»

این گفته‌های «بهزاد شیرپنجه» دقیقا گویای آن چیزی است در خصوص افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه رخ داده و خبرگزاری دولت را نیز مجبور به درج این موضوع کرده که آب دریاچه «در پی بارندگی‌های اخیر» بالا آمده و در نتیجه آن دبی چشمه‌های موجود در جزایر نیز افزایش یافته است.

* نیاز 10 میلیارد متر مکعبی دریاچه ارومیه برای احیا

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در این زمینه با اشاره به اینکه «هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از 2 هزار و 855 کیلومترمربع و ارتفاع آب این دریاچه در مقایسه با سال گذشته 59 سانتی متر افزایش داشته است»، معتقد است: «میزان آب دریاچه ارومیه در شرایط عادی 13 میلیارد و 333 میلیون مترمکعب بود و در حال حاضر این زیست بوم حدود 10 میلیارد مترمکعب با آن وضعیت فاصله دارد.»

همین اظهارات مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به خوبی بیانگر آن چیزی است که در واقعیت موضوع دریاچه ارومیه قابل لمس بوده و آنچه از دید رئیس جمهور، وزرا، مسئولان ارشد و مدیران دولتی می‌باشد.

qaboosnameh55

سخنان سرخوش در جریان انتشار کلیپ کوتاهی از سید هادی بهادری مدیر سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی و نماینده فعلی مردم ارومیه در مجلس تایید شده و وی با حضور در ساحل خشکیده بخش جنوبی دریاچه چنین مدعی شده که برای احیای دریاچه بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب نیاز است و در شرایط فعلی سخن راندن از احیای دریاچه کاری نادرست است.

* هدف دولت از جریان‌سازی کاذب چیست؟

حال سوال اینجاست که هدف اصلی رئیس جمهور و مسئولان ارشد دولتی از ارائه آمار نادرست به مردم در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و القای امیدواری کاذب در میان توده مردم مبنی بر احیای دریاچه، برخلاف آنچه نظر کارشناسان و متخصصان امر است، چیست؟

هرچند هنوز مسئولی در زمینه اعتبارات تخصیص یافته به ستاد احیای دریاچه ارومیه و نحوه هزینه‌کرد این ستاد گزارشی به رسانه‌ها و مردم نداده، اما شاید بهتر بود مسئولان دولتی ضمن تمرکز بیشتر روی مقوله «افزایش تراز آب یا احیا» در خصوص دریاچه ارومیه نظرات بهتر و دقیق‌تری ارائه می‌دادند.

قطعا مسئولین دولتی و به‌خصوص مرتبطین با موضوع ستاد احیای دریاچه ارومیه به خوبی متتوجه موضوع هستند که لایروبی بیشتر رودخانه‌های منتهی به دریاچه در روزهای آغازین سال و دقیقا در همان زمانی رخ داد که خطر وقوع سیل شهرها و روستاهای اطراف این دریاچه را تهدید می‌کرد و همین امر باعث پیشگیری از اتفاقاتی نظیر دیگر استان‌های سیل زده در کشور شد.

حال که دولتی‌ها برای افزایش محبوبیت از دست رفته خود به دنبال تبلیغات کاذب روی موضوعی زیست محیطی هستند، باید به این نکته هم توجه شود که آینده دریاچه ارومیه بستگی به حفظ تراز آبی و نیز حراست دقیق و مناسب از حوضه آبریز این پهنه آبی دارد که باید توسط دولت، ستاد احیا و مسئولان مدعی موفقیت در مقوله احیای دریاچه انجام شود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو