گروه : یادداشت /

شناسه: 2907

31 فروردین 1403 07:57

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پنجشنبه های هنر انقلاب؛ مدیریت هنر انقلابی ، انقلاب مدیریت در هنر

شما مدیران زیادی دیده اید که در دستگاه ها، نهاد ها و جریان های فرهنگی و هنری مدیریت کرده اند. هدف از این نوشتار نقد عملکرد مدیران فرهنگ و هنر نیست بلکه ترسیم یک نقشۀ راه برای این مسئلۀ مهم است .

به گزارش قابوس نامه، اما پیش از پرداختن به اصل موضوع لازم است به نکته ای اشاره شود که خود می تواند باب تازه ای به روی ما بگشاید و آن مسئله ی « هدایت فرهنگی و هنری » در مقابل « مدیریت فرهنگی و هنری » است و درفرهنگ اسلامی ما اصالت با « هدایت » است و مدیریت در پرتو هدایت معنا و مشروعیت و ارزش پیدامی کند .
در هنر انقلابی که رسالتش انقلاب در هنر بوده و هست ما علاوه بر هنرمند انقلابی ٬ محتاج مدیر ( هادی ) فرهنگ و هنر نیز هستیم ، اما چه کسی این شایستگی را دارد ؟
خدایش بیامرزاد - مرحوم شهید چمران - سخنرانی مشهوری در رابطه با مهدویت و یاران امام زمان (عج) دارند که در بخشی از آن سخنرانی اشاره می شود که ما ممکن است ۳۱۳ بلکه بیشتر مرجع و مجتهد داشته باشیم پس چرا ظهور اتفاق نمی افتد؟ و خود اشاره می کنند که حتما این ۳۱۳ نفر شرایط ويژه دارند .
 مثلا در عین اینکه فقیه اند ٬ عارف اند در عین اینکه عارف اند٬ سیاستمداراند و در عین اینکه سیاستمدارند ٬ مجاهدند در عین اینکه مجاهدند ... و ... ( نقل به مضمون )
بنابر این در این مسئله ما با ۳۱۳ نفر انسان معمولی طرف نیستیم بلکه مدیریت ( هدایت ) جهانی با کمک کارگزارانی « ابرانسان » گونه صورت می پذیرد .
به مدیریت (هدایت ) فرهنگی و هنری بر می گردیم !
شما در دستگاه های فرهنگی و هنری مدیران انقلابی زیاد دیده اید اما آیا آن مدیران انقلابی بهره ای از « هنر » - دست کم دو یا چند هنر - داشته اند ؟!
همچنین شما یقینا هنرمندان انقلابی زیادی دیده اید اما آیا هنرمندانی را می شناسید که بتوانند درعرصه مدیریت ( هدایت ) فرهنگی  حرف تازه ای ارائه دهند ؟!
بنابر این در ترسیم نقشه ی راه برای هنرانقلابی و ایجاد انقلاب در هنر بهتر است به ابرانسان های هنرمندی فکرکنیم که از توان مدیریتی ( هدایتگری ) بالایی برخورداراند .
آنچه کمبودش در مجموعه های فرهنگی و هنری ما احساس می شود وجود چنین مدیران ( هادیان ) هنرمند و « تراز » است. نهادهای تصمیم ساز برای آینده ی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی ناچارند ضمن کشف و سرمایه گذاری روی  این افراد ٬ طرحی نو را تجربه کنند .
شما به عنوان یک هنرمند یا یک فرد متدین ، متعهد و انقلابی می توانید با این ترازو به ارزیابی هنرمندان و مدیران دستگاه های فرهنگی و هنری شهر خود بپردازید و از این زاویه به آنها نگاه کنید !
و من الله التوفیق
مجتبی طالبی ؛تهیه کننده و نوسینده رسانه ، مدرس فلسفه در جامعه المصطفی العالمیه گرگان

نویسنده :

نظرات
آرشیو