گروه : یادداشت /

شناسه: 3699

09 فروردین 1403 18:37

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

افق هایی از جرجان زمین؛ رویش هنرمندان بومی در حوزه ساخت مستند

مدتی است در گوشه و کنار شهر صدای هنرمندانی را می شنویم که گام جدی در عرصۀ تولید مستند در حوزه های مختلف بر می دارند.

به گزارش قابوس نامه، این گام ها در گنبدکاووس به توفیقاتی ختم شده که بی شک از نگاه سازندگان مستد و حرکت آگاهانه و پژوهش آنها حکایت دارد چرا که تقویت نگاه خاص و توانایی به تصویر کشیدن سوژه های ناب بدون پژوهش قطعا نمود بیرونی خاصی نخواهد داشت.
این ظرفیت هنرمندان گنبدی که تنها بخشی از آن فرصت بالفعل شدن را یافته است به نوع خود در استان گلستان قابل توجه است و حضور آثار این مستند سازان را در جشنواره های مختلف داخلی از جمله رشد، عمار،سماء و حقیقت و حتی برخی از جشنواره های خارجی می توان دلیلی بر این ادعا عنوان کرد.
هنرمندانی چون " محمدحسین صفری" ، " علیرضا نوروزی خراسانی" ، "احمد رنجی" از جمله باتجربه های این عرصه در شهرستان هستند که همواره شاهد درخشش آثار آنان در جشنواره ها هستیم.

qaboosnameh 1


البته جوانانی چون " امین قره سوفلو"، "نورتقانی" ، "میلاد میرزا باقری" و "مبین دلربایی" پا به عرصۀ گذاشته و روند رو به رشد خوبی را طی می کنند و از آینده داران محسوب می شوند و می توان گفت به شرط تقویت و حمایت ، شهرستان گنبد ظرفیت هایی برای پیشرفت منطقه در سبد توانمندی های خود دارد.
اما روند رو به رشد و رویش نگاه هنرمندان بومی به سوژه های نابی پرداخته که شاید در یک نگاه عادی نتوان به ناب بودن و قابلیت نمایش ان پی برد که می توان به عنوان نمونه به مستند " ما دو زن هستیم" ساختۀ "احمد رنجی" اشاره کرد که به تازگی توانست افتخاری کسب کند و بخش مسابقه جشنواره سماء راه یابد.
"این فیلم حکایت شخصی است که به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت با محرومیت از مزایای قانونی از جمله اخذ گواهینامه، بیمه، محروم ماندن از شغل و ... مواجه است.
این شخص که تصمیم می گیرد برای رفع این محرومیت ها به خدمت سربازی بروند در این مسیر بخاطر نداشن شغل برای تامین مخارج زندگی دو همسر و فرزندان خود نیز با مشکل روبرو می شود و موانع بزرگی در زندگی اش ایجاد می شود.

qaboosnameh 2
در این مستند می بینید که همسران این سرباز با پروش مرغ درهمان حیاط منزل اجاره ای و فروش آنها به کمک پسربزرگترشان درامرتامین مخارج زندگی دست به کارشده تاهمسر وپدرخانواده راحت ترو باخیال آسوده ترسربازی خود را باموفقیت به اتمام رساند و این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که او در دوران خدمت به عنوان سربازنمونه نیزانتخاب می شود."
می بینید که این سوژه شاید در ظاهر موضوع عادی و معمولی داشته باشد اما نگاه سازنده و پردازشی که در ارائه آن دارد آن را به سوژه ای خاص تبدیل کرده که شاید نگاه مخاطب به سوژه و وجود دو همسر برای یک مرد را که در نگاه عموم اجتماع تقبیح می شود با نگاه خاص به همکاری یک خانواده برای امرار معاش که بازتاب مثبتی در ذهن مخاطب دارد ، تبدیل کرده است.

qaboosnameh 4

تقویت این نگاه در شهرستان مستلزم تقدیر از این نوع نگاهها که پیام مثبت را به اجتماع تزریق می کند؛ از سوی نهادهای فرهنگی و اجتماعی است تا مقدمه ای شود برای اعتماد به این افکار و  بهره گرفتن از آن برای  کاهش عمق بسیاری از شکاف های موجود در جامعه.

qaboosnameh 5

qaboosnameh 6

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو