شناسه: 9353

31 فروردین 1403 14:25

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اشتباهات بد درباره اخبار انتصاب فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش

سیر رشد شهرام ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ او از مسئولیت های کوچکتر تا بالاترین رده های فرماندهی به صورت پلکانی حضور پیدا کرده و در این میان با حضور در عملیات های مختلف و مهم دریایی کشور لیاقت های بزرگی از خود نشان داده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ،مهدی جهان‌تیغی در یادداشتی نوشت: انتصاب امیر دریادار «شهرام ایرانی» به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش با انتشار اخباری مبنی بر «کرد» و «اهل سنت» بودن این فرمانده موفق ارتشی سبب واکنش های متعددی در داخل و حتی خارج از ایران شد.اما برخی واکنش های صورت گرفته متاسفانه با اشتباهات و کج فهمی هایی همراه شد که تصور حقیقی از این انتصاب را نیز کمی خدشه دار کرد. یکی از بدترین واکنش ها، توئیت وزیر ارشاد دولت روحانی بود که انتصاب امیر شهرام ایرانی به سمت فرمانده نیروی دریایی توسط رهبر انقلاب را دارای معنای جدیدی در ساختار مذهبی قدرت در ایران عنوان کرد و حتی مدعی شد که رهبری یکی از گره‌های کور حکمرانی در کشور را گشودند. برخی مواضع دیگر نیز گرچه در ظاهر جنبه ابراز تقدیر و خرسندی داشت ولی در باطن تخریب جمهوری اسلامی بود و گویی اهل سنت و برخی اقوام در ایران تازه مورد توجه قرار گرفته و حتی نظام بالاخره دست از ظلم برداشته است! برخی نیز این انتصاب را بهانه ای برای بهره برداری سیاسی و سهم خواهی های گروهی و جریانی خود و حتی فشار کاذب به دولت جدید قرار دادند. اما در این باره بخوانید:

1- شهرام ایرانی اولین چهره اهل سنت یا منتسب به یک قوم خاص نیست که در جمهوری اسلامی به مسئولیت های بالا رسیده است. در طول چهل سال گذشته صدها چهره اهل سنت در بالاترین و حساس ترین مسئولت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران حضور داشته اند که اگر آمار دقیقی از آنها منتشر شود اهمیت بسیاری از آنها در حوزه خود، کمتر از انتصاب اخیر نظامی نیست. طی دهه های گذشته بسیاری از فرمانداران -بخوانید مرد اول امنیتی و سیاسی یک شهر- در بسیاری از مناطق مهم حتی در نقاط مختلف و حساس در اختیار اهل سنت بوده است که اهمیت این مسئولیت ها کمتر از فرماندهان نظامی در نقاط حساس مرزی کشور نیست. در حال حاضر ده ها مدیر سنی مذهب در استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، گلستان، و سیستان وبلوچستان در حال خدمت و کار هستند. در برخی از شهرهای مرزی بیش از ۹۰ درصد از مدیران شهرستان سنی مذهب و از اهالی بومی همان منطقه هستند.

2- حضور اهل سنت در نیروهای نظامی نیز موضوع جدیدی نیست. در حال حاضر در کردستان و به خصوص در سپاه فرماندهان نظامی رده بالایی از اهل سنت حضور دارند. در سیستان و بلوچستان در همین ده سال اخیر نه یک گروه اندک بلکه چند گردان از اهل سنت و قوم بلوچ در سپاه پاسداران استخدام شده اند و در حال ارتقا برای مسئولیت های بالاتر هستند.

3- اما سیر رشد شهرام ایرانی نیز در این باره حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. او از مسئولیت های کوچکتر تا بالاترین رده های فرماندهی به صورت پلکانی حضور پیدا کرده و در این میان با حضور در عملیات های مختلف و مهم دریایی کشور لیاقت های بزرگی از خود نشان داده است. روندی که نشان می دهد که فارغ از نگاه قومی و مذهبی او بر اساس لیاقت و شایسته سالاری اینک یکی از مهمترین قسمت های نظامی و راهبردی ایران را فرماندهی می کند. منظور آنکه انتصاب شهرام ایرانی برای هر چهره نظامی دیگر اهل سنت و یا منتسب به اقوامی همچون کرد، بلوچ، ترکمن و ... می تواند اتفاق بیافتد و شرط انتصاب آن شیعه و سنی بودن نیست بلکه همان مسیری است که امیر شهرام ایرانی طی کرده است.

4- در همین روزهای گذشته مقامات ایران در یکی از مهمترین مراسمات نمادین سیاسی و بین المللی خود یعنی مراسم تحلیف آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید، در مجلس شورای اسلامی، با افتخار چهره های سنی جریان مقاومت را جلوتر از بسیاری از مقامات بلندپایه مسلمان و غیر مسلمان خارجی که از کشورهای مهم منطقه و جهان بودند، قرار دادند. موضوعی که نشان می دهد که ایران در بالاترین سطوح راهبردی سیاسی و بین المللی خود فراتر از تقسیم بندی های مذهبی شیعه و سنی عمل می کند و این تفکر نیز نتیجه مستقیم اندیشه های شفاف و صریح امامین انقلاب از اسلام ناب است.

5- در پایان آنکه همه کسانی که دغدغه اقوام و مذاهب در کشور را دارند، باید بدانند موضوع «شهرام ایرانی» را فقط از جنبه و دریچه استثنا دیدن، اولین بار قلمداد کردن و بازی با تعداد و اعداد و یا سهمیه بندی کردن، تفکری ناقص و یا حداقل جامع نیست بلکه باید در کنار آن چگونه شهرام ایرانی شدن را به همان میزان مهم و راه رسیدن به مدارج عالی در جمهوری اسلامی دانست. قطعا راه حکمرانی درست اسلامی و عاقلانه، بیش از کمیت از مسیر کیفیت عبور خواهد کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو