شناسه: 4143

09 فروردین 1403 18:47

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اسد در گفت‌وگو با شبکه هندی «ویون»: گروه‌های تروریستی در حال خروج از سوریه هستند/ شرایط بد را پشت سر گذراندیم

رئیس‎جمهور سوریه با تاکید بر اینکه اوضاع سوریه رو به بهبودی است، تاکید کرد که گروه‌های تروریستی در حال خروج از این کشور هستند.

به گزارش قابوس نامه  به نقل از راه دانا؛ رئیس جمهور سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «ویون» هند تاکید کرد که اوضاع سوریه به شکل گسترده رو به بهبودی است، زیرا گروه‎های تروریستی بویژه «داعش» و «جبهه النصره» در حال خروج از این کشور هستند.

اسد افزود: اوضاع میدانی از لحاظ نظامی بسیار بهتر شده است، اما کاملا بهبود نیافته است، زیرا این امر منحصر به درگیری نظامی نیست بلکه مسایل مختلف از جمله ایدئولوژی وجود دارد که تلاش می‌کنند آن را در منطقه ما گسترش دهند.

رئیس جمهور سوریه افزود: ما احترام زیادی برای مواضع هند نسبت به تحولات سوریه قائلیم، زیرا هند در اتخاذ مواضع خود از یک سو به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل و اخلاق جهانی پایبند است و از سوی دیگر، تمدن هندی و اخلاق ملت هند را در نظر می‌گیرد.

اسد گفت: با وجود فشارهای غربی روی همه کشورهای جهان از جمله هند برای تحریم مردم سوریه، هند روابط خود را با سوریه حفظ کرده است.

بشار اسد تاکید کرد که «اگر غرب و کشورهای همپیمان آن از حمایت تروریست‌ها دست بردارند، من مطمئن هستم که شرایط بد را پشت سر گذراندیم.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه هندی درباره حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون در جنوب ادلب گفت: در این زمینه تاکنون هیچ طرح سیاسی حقیقی که نتیجه‌ای به همراه داشته باشد، ندیده‎ایم.

اسد افزود: سازمان منع گسترده سلاح شیمیایی چند سال گذشته اعلام کرد که سوریه به طور کامل خالی از سلاح شیمیایی است. حتی جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود که سوریه به کشور خالی از سلاح های شیمیایی تبدیل شد و اگر شکی در این مورد داشتند، قطعا آن را اعلام نمی کردند. ما نه سلاح شیمیایی و نه تاسیسات لازم برای تولید آن را داریم.

 وی مذاکرات آستانه بین نمایندگان دولت سوریه و معارضان را «تحولی مثبت» خواند و گفت: آستانه نتایج جزئی را با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه محقق کرد که این خود تحولی مثبت در این زمینه است.

بشار اسد گفت: امور و تحولات سوریه اکنون به سمت مسیر درستی در حال حرکت است، زیرا ما تروریست‌ها را شکست دادیم و خسارت های سنگینی را متحمل آنها کرده‎ایم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه اظهار داشت: تنها خطایی که در گذشته مرتکب آن شدیم این بود که ما اعتقاد داشتیم غرب و برخی کشورها مانند عربستان ارزشمند هستند.

رئیس جمهور سوریه هر یک از کشورهای ترکیه، قطر، عربستان و کشورهای اروپایی و غربی مانند آمریکا و فرانسه را حامی تروریسم خواند و گفت: این ما نیستیم که از تروریست ها و افکار تکفیری آنها حمایت می‎کنند و ابتدا این کشور قطر بود که با نظارت فرانسه و انگلیس و آمریکا این درگیری را آغاز کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عربستان توانست انتقادات کشورهای همسایه مانند ایران بویژه درباره نفوذ وهابیت آل سعود در منطقه و سایر کشورهای جهان را دور کند، گفت: خاندان آل سعودی با همکاری و هماهنگی با موسسه وهابیت تاسیس شد. بنابراین نمی توان وهابیت و تروریسم و آل سعود را دو رژیم جدای از هم دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره بقای ۱۷ ساله اسد در راس قدرت سوریه از سال ۲۰۰۰ تاکنون و در عین حال آمدن و رفتن روسای جمهور کشورهای مختلف جهان مانند اوباما، سارکوزی و فرانسوا اولاند گفت: اگر حمایت مردمی وجود نداشت، در قدرت باقی نمی ماندم، اما وقتی از این حمایت برخورداری یقینا در برابر هر طوفانی خواهی ایستاد و این یک واقعیت بدیهی است.

اسد تصریح کرد: اگر این حمایت نبود تنها چند هفته و یا نهایتا چند ماه می توان در قدرت باقی ماند، نه چند سال. من برای منصب خود مبارزه نمی‎کنم و آنچه که برای من مهم است همین حمایت مردم است. همگان برای کشورشان دفاع می کنند و نه برای رئیس جمهورشان و این همان رازی است که غرب پی به آن نبرده است و در تحلیل اوضاع سوریه بسیار سطحی تحلیل می کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو