گروه : اقتصادی /

شناسه: 4656

31 فروردین 1403 10:56

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بررسی طرح های مهم در اقتصاد مقاومتی؛ عدم موفقیت شیلات گلستان در اجرای طرح پرورش ماهیان در قفس

به تازگی کارشناسان به شدت با تکیه بر دو اصل اقتصادی بودن و ملاحظه ی بهره وری بر طرح پرورش اقسام ماهیان در قفس بعنوان طرحی نو و سازگار با مفاد اصل اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گلستان ما؛ در شرایط کنونی کشور اقتصاد مقاومتی بعنوان راهکاری برای نجات اقتصاد و تحول در بخش های اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

اقتصاد مقاومتی تمام بخش های اقتصادی را شامل می گردد لکن بخش کشاورزی و امورات مرتبط با این بخش سهم بسزایی در به ثمر نشستن اهداف عالی اقتصاد مقاومتی دارد.

اهدافی که تحقق یکایک آنها در بخش کشاورزی و شاخه های مرتبط رابطه ی مستقیمی با بهبود شاخص های اقتصادی نظیر اشتغال و درآمد زایی دارد.

در حوزه ی فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی شیلات و صنایع شیلاتی دارای جایگاه ویژه ای می باشد.که دلیل آنرا می توان بهره مندی کشور از منابع آبی اعم از دریا ها،دریاچه ها،سد ها،رودخانه ها،قنات ها و چاه های کشاورزی،چشمه ها و...دانست.

که برخورداری از این مواهب مسئولیت بخش شیلاتی کشور اعم از دولتی و خصوصی را نسبت به تحقق مفاد و مطالبات اقتصاد مقاومتی نسبت به سایر بخش ها سنگین تر می نماید.

در بین راه های مختلف پرورش ماهی یکی از آیتم های مهم توجیه اقتصادی و بهره وری اینگونه طرح ها می باشد که در اجرای طرح های پرورش حرف اول را به عقیده ی کارشناسان می زند.

به تازگی کارشناسان به شدت با تکیه بر دو اصل اقتصادی بودن و ملاحظه ی بهره وری بر طرح پرورش اقسام ماهیان در قفس بعنوان طرحی نو و سازگار با مفاد اصل اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند.

طرحی که به عقیده ی کارشناسان پرورش آبزیان با عنایت به برخورداری استان های ساحلی کشور از شرایطی کاملا مساعد برای اجرای این طرح می تواند نقش قابل ملاحظه ای در تولید آبزیان داشته باشد.

بهره مندی این استان از سواحل مساعد دریای خزر و هم چنین سد هایی نظیر سد گلستان و سایر سد های مستعد سطح استان می تواند در صورت مدیریت علمی و تخصصی و جهادی باعث اجرای طرح پرورش در قفس در این استان گردد و کمک چشم گیری را به اقتصاد استان های ساحلی ایران نظیر گلستان نماید.

کارشناسان بخش آبزی پروری بر این باورند که در استان گلستان تا به این لحظه طرح پرورش ماهیان در قفس نتوانسته در حد ظرفیت آبی استان جایگاه ملموسی پیدا کند.حال آنکه دیگر استان های ساحلی کشور در این زمینه دستاوردهای چشم گیری را داشته اند.

نکته ی مهم در پرورش ماهیان در قفس را می توان دارای توجیه اقتصادی بودن این طرح دانست مضافا که بنا نیست در این شکل از پرورش آبزیان تغییری ملموس در عوارض طبیعی و زیست محیطی استان صورت گیرد بنا بر این کارشناسان محیط زیست نیز این طرح را بلحاظ سازگاری با محیط زیست طرحی مطلوب می دانند.

باید توجه کرد که اجرای اقسام دیگر پروژه های آبزی پروری مستلزم انتقال آب به محل پروژه از طریق کانال ها و آبروها می باشد که طبیعتا مستلزم تغییر و دست بردن در محیط زیست و عوارض طبیعی می باشد.

اما در طرح پرورش ماهیان در قفس امر پرورش بدون دست اندازی به محیط زیست در دل دریا و سایر نقاط مستعد مانند سدها محقق می گردد.

به استناد مصاحبه ی مدیر کل شیلات گلستان در مورخه ی 9/6/1395با خبرگزاری مهر، در استان گلستان می بایست بر اساس افق1404، 8000 تن ماهی در قفس تولید گردد و به عقیده ی کارشناسان این مهم بی شک نیازمند مدیریت تخصصی و برنامه ریزی و اجرای عاجل می باشد.

اما متاسفانه این مهم در شیلات گلستان به هر دلیلی محقق نمی گردد تا بدانجا که مدیر کل شیلات  به گزینه های متخصص در حال حاضر اداره ی پرورش در قفس این اداره کل، بدون هرگونه مدیر و یا سرپرستی می باشد که این موضوع برای این استان جای بسی شگفتی و تامل در این شرایط که لازم است پرورش در قفس با جدیت به ثمر بنشیند می باشد.

گفتنیست نگاه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور و وزارت کشاورزی و حتی سازمان شیلات ایران به پرورش ماهیان در قفس نگاهی تاکیدی و الزامی برای مدیران حوزه ی آبزی پروری می باشد و این نکته ایست که وظیفه ی مسئولان بخش کشاورزی و پرورش آبزیان را بیش از پیش سنگین کرده است فلذا مسئولین ذیربط باید با دقت نظر و توجه بیشتری و با نگاهی تخصصی و میدانی این شکل از پرورش را به ثمر برسانند و در مقابل عوامل ایست در مقابل توسعه ی این شکل از پرورش در هر سطح و در هر مقامی در استان به جد ورود نمایند و نگذارند ظرفیت استان گلستان در این خصوص به هدر برود.

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو