گروه : گفتگو /

شناسه: 4901

09 فروردین 1403 23:09

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بحران آب در گنبد؛ تزریق قطره چکانی آب حیات در روستاها/ 30 روستا با 6 تانکر آبرسانی می شود

شهرستان گنبدکاووس که این روزها گرمترین روزهای خود را تجربه می کند با مشکل کم آبی روبروست و 30 روستا تنها با 6 تانکر که 2 دستگاه آن فرسوده است، آبرسانی می شوند.

به گزارش قابوس نامه، رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان گنبدکاووس امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان از کاهش شدید آب در روستاهای گنبد از جمله مجتمع قوچ مراد، محمدایمر و ساری بخش خبر داد.
سید مهدی حسینی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت آب در روستای محمدایمر گفت: چاه این روستا ماسه دهی دارد و در مجتمع قوچمراد دو شاخه آبرسانی اضافه کردیم و حفر چاه داشتیم و در ساری بخش هم در این هفته پیگیر حفر چاه هستیم که با حفر آن روستاهای امیدآباد، امیدیه و یسرگچن را هم می شود آبرسانی کرد.

حداقل آب را به مردم می دهیم

وی ادامه داد: درحال حاضر آب روستایی 8 میلیاردو 500 میلیون ریال به پیمانکاران و عوامل اجرایی نگهداری آب بدهی دارد و ما حداقل آب را به مردم می دهیم.

حسینی تصریح کرد: سیکل آبرسانی در گنبد 25 روز است و در نوار مرزی 4 تا 5 روز به طول می انجامد که اگر سال آینده نیز با بحران آب روبرو باشیم به تانکرهای بیشتری نیاز داریم و باید بیشتر به این مشکل توجه شود.

شالیکاری بی رویه در اوج بی آبی

استفاده از چاههای غیر مجاز در مسیر چاههای تامین کننده آب شرب ، باعث افت سطح آب چاهها و کمبود آب شده است که اغلب این چاهها نیز در مصارف کشاورزی بویژه شالیکاری مورد استفاده است.

احمد ابراهیمی، مدیر امور آب و فاضلاب شهری گنبدکاووس با اشاره به کاهش میانگین سرانۀ آبی شهرستان از 440 لیتر در سال گذشته به 230 لیتر در امسال، یعنی کاهش تقریبا 50 درصدی گفت: متاسفانه در برخی از روستاها و حواشی شهر از آب شرب برای آبیاری و مصرف دام ها استفاده می شود.

کاهش شدید سطح آب گرگانرود و اترک

مدیر امور منابع آب گنبد ، مینودشت ، گالیکش نیز در این جلسه از کاهش شدید سطح آب گرگانرود و اترک خبر داد و تصریح کرد: کاهش بارندگی نسبت به سالهای گذشته باعث 55 درصد کاهش آب در گرگانرودو 78 درصد کاهش در آب اترک شده است.

حسین قنبری مشکل اصلی را در حف چاههای غیرمجاز دانست و اذعان کرد: در سارجه کر تنها 300 چاه غیر مجاز حفر شده است که متاسفانه به دلیل نبود قوانین دارای بازدارندگی متناسب با جرم، شاهد افزایش این چاهها هستیم.
وی یادآور شد در استان 35 هزار حلقه چاه داریم که 15 هزار حلقۀ آن غیرمجاز هستند که غالب این چاههای غیرمجاز دستی و سطحی می باشند.

قنبری اضافه کرد : چون سال گذشته در شهرستان بارش 450 میلی متر داشتیم و پاسخگوی کشاورزی و محصولات پر مثصرف آب بود متاسفانه امسال هم با وجود کاهش اینیزان برندگی به 250 میلی متر ، کشاورزان با خاطرات خوش سال گذشته و بدون توجه به منابع آب به کشت بی رویه شالی و هندوانه مبادرت کرده اند که بحران آبی را افزایش داده است.

وی همچنین گفت: سطح آب سد گلستان نیز دچار کاهش شدیدی شده است بطوریکه در سال گذشته در این زمان این سد 27 میلیون متر مکعب ذخیره آب داشت و امروز این میزان آب بهیک و نیم میلیون متر مکعب رسیده است.
مدیر امور منابع آب گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش همچنین با اشاره به مرداد ماه و احتمال بروز سیلاب همچون سنوات گذشته اظهار کرد: برای پیشگیری و مهار سیلاب ها، لایروبی سد ها انجام می شود.

خرید آب شرب در روستاهای گنبد

احمد آدینه بخشدار بخش مرکزی گنبد نیز دراین جلسه با اشاره به بحران آب در روستاها بویژه دهستان سلطانعلی و باغلی مرامه گفت: برای حل مشکل آب این منطقه نیاز به حفر دو چاه داریم که امیدواریم بزودی مجوز حفر این چاهها صادر شود.

حمید سالمی بخشدار بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس نیز با عنوان این مطلب که آب در بخش مرزی به واسطۀ شغل مردم علاوه بر مصرف شرب از اهمیت بالایی برخوردار است اذعان کرد: این بحران موجود در مورد آب باعث مهاجرت برخی از اهالی شده است.

وی افزود: در برخی از روستاها مردم برای خرید هر 11 هزار لیتر آب یک میلیون و 500 هزار ریال هزینه می کنند و تنها برخی از مردم توانایی خرید آب را دارند.

سالمی با عنوان اینکه برای مصارف بهداشتی، مردم منطقه مرزی داشلی برون از آب راکد اترک استفاده می کنند نیز گفت: این آب بهداشتی نیست و برای حل این مشکل نیاز به حفر یک چاه در این مسیر است.

وی با توجه به خشک شدن تالاب های منطقه و کاهش حجم آب آلاگل به 25 درصد ، احداث بندهای خاکی در نقاط مرزی، پیگیری حق آبۀ اترک از سد شیرین گل استان خراسان شمالی و همچنین اجرای پروژۀ آبرسانی فجر را از نیاز های ضروری دانست.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو