شناسه: 6128

01 اردیبهشت 1403 18:46

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

واشنگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال ایران رو به شکست است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی به شکست راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان واشنگتن پست در یادداشتی نوشت تصمیم دونالد ترامپ در خصوص کنار کشیدن از توافق هسته ای ایران به چند دلیل نادرست بود: نخست اینکه متحدان اروپایی واشنگتن با ترامپ همراه نیستند؛ ایران هیچ انگیزه ای برای بازنویسی و اصلاح برجام ندارد، آمریکا هیچ اهرم فشاری ندارد و به نظر می رسد واشنگتن برای اعمال فشار بر ایران به بهانه نقض حقوق بشر و اقدامات این کشور در سوریه، باید گفتگوهای سازنده تری با متحدان اروپایی داشته باشد.

علاوه بر این، به نظر نمی رسد ترامپ و تیم مشاوران سیاست خارجی وی مهارت پیشبرد یک معضل هسته ای دیگر را داشته باشند. در حال حاضر، تیم ترامپ تاکنون در رویارویی و حل مسأله کره شمالی ناکام مانده است.

در ادامه این مطلب آمده است: مدارک و شواهد اولیه نشان می دهد که راهبرد ترامپ در قبال ایران در حال شکست است. نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «تهدید ترامپ درخصوص لغو توافق هسته ای ایران تلاش فوری کشورهای اروپایی برای حفظ این توافق را در پی داشته است. اروپایی ها نهایتاً قصد دارند با حفظ توافق فعلی یک توافق دیگر را با هدف محدود کردن برنامه های موشکی ایران به امضا برسانند. با این حال، وزارت خارجه آمریکا در تلاش است تا حمایت اروپایی ها را برای اعمال اصلاحات سختگیرانه بر توافق هسته ای ایران جلب کند.»

دولت آمریکا قصد دارد سه تغییر عمده در توافق فعلی ایجاد کند: مذاکره در خصوص آزمایش های موشکی ایران؛ دسترسی بی قید و شرط بازرسان به پایگاه های نظامی ایران؛ تمدید مدت زمانی که تهران را از آغاز تولید سوخت هسته ای منع می کند.

با این حال، کشورهای اروپایی موافق این تغییرات عمده نیستند؛ اما ترامپ در دستیابی به هدف خود در اصلاح برجام نیاز به موافقت چین و روسیه نیز دارد. به نظر نمی رسد پکن و مسکو به اعمال چنین تغییراتی در جهت رضایت ترامپ علاقه ای داشته باشند.

در انتهای این مطلب آمده است: کارشناسان معتقدند خود ترامپ نیز بیش از لغو توافق هسته ای به نمایش تبلیغاتی و حاشیه ای پیرامون آن نیاز دارد. با این حال، همراهی نکردن متحدان اروپایی برای اصلاح برجام حاکی از این است که تلاش های ترامپ برای لغو این توافق به بن بست رسیده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو