شناسه: 6140

09 فروردین 1403 20:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: گره خوردن نژادپرستی با تار و پود سیاست‌های ترامپ

بیش از نیمی از مردم آمریکا، اکثریت سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌‌تبارها فکر می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا نژادپرست است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، طبق نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات آسوشیتدپرس، 57 درصد مردم آمریکا فکر می‌کنند که سیاست‌های ترامپ برای مسلمانان این کشور بد بوده و 56 درصد فکر می‌کنند این سیاست‌ها به ضرر اسپانیایی‌تبارها بوده است. 47 درصد از جمله سه چهارم سیاه‌پوستان فکر می‌کنند که سیاست‌های او (ترامپ) برای آنها عواقب مخربی داشته است.

57 درصد بزرگسالان، از جمله هر 8 نفر در میان هر 10 سیاه پوست، سه چهارم اسپانیایی‌ها و تقریبا نیمی از سفیدپوستان می‌گویند که ترامپ نژادپرست است. 85 درصد دموکرات‌ها نیز بر سر نژادپرستی ترامپ توافق نظر دارند، اگرچه تنها 21 درصد از جمهوری‌خواهان این صفت را قبول کردند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لفاظی‌ها و تصمیمات ترامپ، بعد از نظرات تفرقه‌آمیزی که وی درباره تظاهرات ملی نئونازی‌ها داد، "کثافت‌خانه" نامیدن کشورهای آفریقایی و وعده ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا، این کشور را دچار مسائل شدید نژادی کرده و دودستگی به وجود آورده است.

کاخ سفید هیچ واکنش سریعی به نتیجه نظرسنجی نشان نداد. هنگامی که در ابتدای سال جاری در مورد اعتقاد مردم به نژادپرستی رئیس جمهور آمریکا از ترامپ سوال پرسیده شد، او جواب داد: «نه، نه. من نژادپرست نیستم.» او در ادامه به خبرنگاران گفت: «من آخرین نژادپرستی هستم که با او مصاحبه خواهیدکرد. مطمئن باشید.»

این نظرسنجی که برای نشان دادن دیدگاه آفریقایی-آمریکایی‌ها نسبت به نژادپرستی ترامپ تدارک دیده شده است، بدبینی عمیق سیاه پوستان به وضعیت سیاسی این کشور را نشان می‌دهد. نظرسنجی گویای آن است که از هر 10 سیاه پوست 9 نفر از عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ناراضی هستند و معتقدند کشور به سمت اشتباهی هدایت می‌شود. سه چهارم آن‍ها نیز می‌گویند که این جهت‌دهی در طول سال گذشته بدتر شده است.

طبق نظرسنجی حدود نیمی از آمریکایی‌ها، از جمله دو سوم آفریقایی-آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که روابط نژادی آمریکا در سال گذشته وخیم‌تر شده است.

"تری جردن"، یک شهروند سیاه پوست ساکن آمریکایی ساکن واشنگتن گفت: «همه خشمگین به نظر می‌رسند و متفاوت به یکدیگر نگاه می‌کنند. من فکر می‌کنم این چیز بدی است و نمی‌توانیم با این رویه پیش برویم.» جردن گفت شدیدا باور دارد که ترامپ نژادپرست است و حرف‌های ترامپ در مورد مهاجران مکزیکی در سال گذشته کاملا ادعای او را اثبات می‌کند.

رالف لوود، یک سیاه‌پوست ساکن هیوستون تگزاس گفت تا زمانی که ترامپ در دفتر ریاست جمهوری باقی بماند، شرایط آفریقایی-آمریکایی‌ها تغییری نخواهد کرد.

لوود در ادامه گفت: «حرف‌ها و کارهای او خون من را به جوش می‌آورد. این کشور وضعیت بهتری پیدا نخواهد کرد. ما به یک فرد جدید نیاز داریم.»

مایکل جفریز، استاد دانشگاه آمریکایی در کالج ولزلی ماساچوست گفت که نتیجه نظرسنجی اصلا او را غافلگیر نکرده است.

جفریز گفت: «فکر نمی‌کنم ابهام زیادی در مورد این موضوع وجود داشته باشد. اگر کمی به پشت سر نگاه کنید، می‌توانید نابرابری تقویت شده و تشدید شده را در این کشور مشاهده کنید.»

تاثیر سیاست‌های ترامپ میان گروه‌های سیاسی نیز چنددستگی به وجود آورده است. برای مثال 73 درصد از دموکرات‌ها فکر می‌کنند که سیاست آن‌ها برای آفریقایی-آمریکایی‌ها مضر بوده است، در حالی که تنها 14 درصد جمهوری‌خواهان با آن‌ها موافق هستند. علاوه بر این 78 درصد دموکرات‌ها و تنها 25 درصد جمهوری‌خواهان بر سر نادرستی سیاست‌های اعمالی در مورد اسپانیایی‌ها توافق نظر دارند.

پاسخ دهندگان به این نظرسنجی ابتدا به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر آدرس انتخاب شدند و سپس به صورت آنلاین یا تلفنی با آن‌ها مصاحبه شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو