شناسه: 633

31 فروردین 1403 11:42

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پسته قازانقایه نمونه جنگلکاری اقتصادی در گلستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: رویش و توسعه پرورش پسته وحشی در منطقه قازانقایه از توابع شهرستان مراوه تپه نمونه بارزی از جنگلکاری اقتصادی در استان به شمار می رود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا روابط عمومی منابع طبیعی استان، ابوطالب قزلسفلو در دومین جشنواره پسته منطقه قازانقایه، افزود: کشت گونه های مثمر از جمله زیتون و پسته که ظرفیت این منطقه است باعث شده تا مشارکت جوامع محلی در حفظ منابع طبیعی دو چندان شود.
به گفته وی از همکاری جوامع محلی در قالب شرکت تعاونی توسعه بصیرت با یکهزار عضو در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه استفاده می شود.
وی همچنین در خصوص پسته قازانقایه افزود: در گذشته به دلیل فقدان مدیریت، رقابت کاذبی در منطقه وجود داشت و پسته های قازانقایه قبل از اینکه به صورت کامل برسد،با قیمت کم عرضه می شد و درآمد چندانی برای روستاییان به همراه نداشت،ولی در سال های اخیر حفاظت از این درختان مثمر با مشارکت مردم منطقه ، سوددهی بیشتری را به همراه داشته است.
از اواخر سال 91 شرکت تعاونی توسعه ای بصیرت برای اجرای طرح مدیریت پسته زارهای حوزه منابع طبیعی پالیزان با مشارکت اهالی چهار روستای قازانقایه، گوگ دره، آق قلا و پست دره در مراوه تپه تشکیل و فعال شد.
این شرکت تعاونی در اجرای اهداف منابع طبیعی با جذب یکهزار عضو، پنج هزار و 600 هکتار از باغ های پسته وحشی منطقه را زیر پوشش دارد.
قزلسفلو با بیان این که سیاست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشارکت مردم در حفاظت، احیا و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی است، افزود: اولویت نخست این سازمان واگذاری در قالب تشکل ها و جوامع محلی بوده و هدف از این است که مردم هر منطقه حافظ منابع طبیعی باشند.
وی اضافه کرد: اگر در روستا منابع آب و خاک حفظ نشود و بهره برداری بهینه هم نداشته باشیم با وجود همه فعالیت های عمرانی، رفاهی و بهداشتی، شاهد کوچ و مهاجرت روستاییان خواهیم بود.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان با تاکید بر استمرار و افزایش تولید و اشتغال در روستاها، تصریح کرد: در کنار همه فعالیت های عمرانی و آبادانی در روستاها، معیشت و تولید پایدار مردم باید مورد توجه قرار گیرد.
قزلسفلو همچنین به توسعه کشت گیاهان دارویی به مساحت یکهزار و 600 هکتار اشاره کرد و گفت: این ظرفیت در منطقه وجود داشته و قابل واگذاری به مردم و همکاری جوامع محلی است.
وی در ادامه فعالیت های آبخیزداری با احداث بندهای خاکی در منطقه را ضروری دانست و افزود: سعی داریم با ایجاد این سازه های آبخیزداری خسارت سیل را کاهش دهیم و با مدیریت از این سیلاب ها و هرزآب ها برای توسعه کشت گیاهان مثمر در منطقه استفاده کنیم.
به گفته وی، استفاده از ظرفیت های منابع طبیعی در منطقه باعث پایداری تولید در روستاها می شود و ادامه زندگی ما به حفظ جنگل ها و مراتع وابسته است.
قزلسفلو یادآور شد: اگر مردم منافع حفاظت از منابع طبیعی را در سفره های معیشتی خود ببینند به طور قطع جزو حافظان این منابع با ارزش خواهند بود.
دومین جشنواره استانی پسته وحشی به میزبانی روستای مرزی قازانقایه از توابع دهستان پالیزان شهرستان مراوه تپه روز گذشته با حضور شماری از مدیران کل و مسوولان محلی و اهالی منطقه برگزار شد.
این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ مشارکت مردم منطقه در مدیریت منابع طبیعی و حفظ و توسعه باغ های پسته های وحشی و یافتن راهکارهای افزایش درآمد ساکنان این منطقه برگزار شد.
وسعت ذخیره گاه ژنتیکی پسته در شهرستان مراوه تپه در 60 سال گذشته 50 هزار هکتار بوده که به علت برداشت زود هنگام محصول، چرای بی رویه دام و قطع درختان به هفت هزار هکتار کاهش یافته است.
سابقه ژنتیکی پسته وحشی در مراوه تپه بیش از 800 سال برآورد می شود و از خاستگاه های اصلی این درخت منطقه قازانقایه این شهرستان است.
روستای مرزی قازانقایه با دو هزار و 500 نفر جمعیت در شمال شرق مراوه تپه قرار دارد.
شهرستان 62 هزار نفری مراوه تپه در شرقی ترین نقطه از استان گلستان و در مجاورت مرز ترکمنستان واقع است که در تابستان هوای بسیار گرم و در زمستان ها سرمای شدیدی را تجربه می کند و از این رو به گفته کارشناسان این آب وهوا برای درخت پسته مناسب است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو