کارشناسان عزل و نصب های مدیریتی درآموزش و پرورش گلستان درسال آخر دولت تدبیر و امید را برنامه ریزی برای «مدیریتِ انتخابات » سال 96 عنوان می کنند در حالی که این تغییرات باید برای افزایش بازدهی و بهره وری نیروها، استفاده از امکانات و... باشد.
به گزارش قابوس نامه؛ به نقل از کلاس بیست، آموزش و پرورش از دیر باز خاستگاه سیاسیون بسیاری بوده است و بسیاری از سیاست مداران یا در آموزش و پرورش خدمت کرده اند یا مشاورین آنها از فرهنگیان بوده اند، البته این در جای خود موجب ارتقای سیاسی جامعه می شود اما اگر از مرز اعتدال عبور کرده و سیاست زده شود می تواند جامعه را به انحطاط بکشد از این رو انتخاب مدیر در آن از اهمیت دوچندان برخوردار است.
بنا به گفته کارشناسان برای انتخاب مدیران باید فاکتورهای همچون تخصص و تجربه مد نظر قرار گیرد اما آیا در آموزش و پرورش اکنون این شیوه در جریان است؟
شاهدیم، این نهاد آموزشی و پرورشی که می بایست معطوف به تربیت نیروهای متخصص و متعهدو آینده ساز کشور باشد خود نیز در تلاطم سیاسی کاری های فروانی دست و پنجه نرم می کند .
متاسفانه در سال های اخیرانتصاب مدیران درسطوح مختلف شهرستان و مدارس نیز بدون توجه به تخصص، تجربیات مدیریتی درهمان سطح و حتی مشارکت مدیران و معلمان همان شهرستان صورت می گیرد و تنها امتیازی که در این عزل و نصب ها مدنظر قرار می گیرد، وابستگی های سیاسی و یا توصیه مسئولان ذی نفوذ و نمایندگان و روابط فامیلی است که بعضا نارضایتی هایی را نیز در پی داشته است.
عزل و نصب های آموزش و پرورش گلستان برای مدیریت انتخابات 96
مدعای این مطلب به زعم کارشناسان، عزل و نصب های مدیریتی درحال انجام استان گلستان درسال آخر دولت تدبیر و امید است که آن را برنامه ریزی برای «مدیریتِ انتخابات » سال 96 عنوان می کنند در حالی که این تغییرات باید برای افزایش بازدهی و بهره وری نیروها، استفاده از امکانات و... انجام گیرد.
حال آنکه مدت کوتاه خدمت مدیران جدید آموزش و پرورش نیزموجب کاهش اثر بخشی برنامه ها، اجرای ناقص آن بواسطه نا آشنایی مدیر جدید در این سمت می شود.
قطعا مدت زمانی حداقل 3 ماه طول می کشد تا مدیران به برنامه های مدیریتی اشرافیت پیدا کنند؛ این درحالی است که آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت ها، پیوسته بودن برنامه ها باید دارای مدیریت پایدار بوده تا اعمال سلیقه ای امورات موجب سردر گمی مدیران، معلمان دانش آموزان و حتی خانواده ها نگردد.
معمولا بعد ازهرانتخاباتی مدیران در آموزش و پرورش از مدیرکل تا مدیران آموزشگاهی تغییر می کنند که این عدم ثبات یکی ازدیگر از آفت های نظام آموزش و پرورش در کنار مشکلات فراوان زیر ساختی است که نه تنها در گلستان بلکه در کل کشور به عینه مشاهده می شود.
قطار نغییر مدیران دو روز بعد از انتخابات مجلس دهم
قطار تغییرات مدیریت دراستان گلستان نیز بلافاصله بعد از انتخابات مجلس و پیروزی هم فکران اصلاح طلب دراستان به راه افتاد که اکنون از غرب به سمت شرق در حرکت است.
در اولین ایستگاه و دو روز بعد از انتخابات مجلس در دهم اسفندماه 94 ، «ستار بردی فجوری»، رئیس آموزش و پرورش مراوه تپه صندلی مدیریت را دراختیار «حضرتقلی حاجیلی دوجی»، معاون آموزشی خود داده، راهی آموزش و پرورش استان و معاونت سواد آموزی می شود و نخستین تغییر مدیریتی آموزش و پرورش کلید می خورد.(البته این جابجایی به دلیل فوت فرماندار فقید بندر ترکمن و معرفی عبدالحکیم فیروزی به سمت فرمانداری این شهر صورت گرفت و به نوعی سهم خواهی قومیتی محسوب می شود.)
در ایستگاه دوم، مدیران شهرستان کردکوی و بندر ترکمن در5 خردادماه سال جاری در اقدامی غیر متعارف دریک روز جا به جا شدند؛ سپس مدیریت آموزش و پرورش بندر گز نیز در 29 تیرماه به «حامد احمدی»، فردی که تحرکات سیاسی موثری داشته و با تجربه سیاسی است واگذار می شود.
علی آباد کتول؛ ایستگاه چهارم جابجایی ها درتابستان 95 در 14 مرداد ماه بود که «محمد رضا صالح آلوستانی» که تنها تجربه مدیریتی دبیرستان را برعهده داشته، رسیده است.
مدیر شهرستان کلاله نیزدر ایستگاه پنجم و درجلسه ای پر حاشیه از قطار آموزش و پرورش گلستان پیاده شد و اکنون به سرپرستی محمدر رضا سنچولی، معاون آموزشی اداره می شود؛ البته گفته می شود، پیشنهاد مدیریت به «محمد رضا داورزنی» مشاور فرهنگ ارشاد گنبد و فرهنگی موثر داده شده بود که وی از پذیرفتن مسئولیت سرباز زد و مدیرکل به دنبال مدیر بومی و از قوم سیستانی است.
مدیری که با رانت منصوب شود دغدغه حامیان سیاسی خود را دارد نه تربیت دانش آموزان
در این میان، زمزمه هایی برای جدایی مدیران شهرستان های گالیکش، گنبد، آزادشهرو مینودشت به گوش می رسد که افراد مورد وثوق و تندرو اصلاح طلب و لیدرهای سیاسی برای مدیریت جدید از سوی افراد ذی نفوذ پیشنهاد شده اند که گفته می شود تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد.
حال باید گفت؛ با معرفی مدیر جدید، باتوجه به سیاست ها در ابتدای امر سعی می کنند، معاونان را تغییر داده و سپس به تغییر مدیران آموزشگاه ها و دیکته کردن سیاست های سیاسی خود بپردازند.
بدون شک، مدیری که با توصیه و رانت منصوب شود دغدغه حامیان سیاسی خود را دارد تا تربیت دانش آموزان بنابراین هر مدیری در آموزش و پرورش برای گرفتن کرسی فعالیت بیشتری در ستاد های انتخاباتی می کند و این خود موجب کمرنگ شدن مسائل آموزشی و تربیتی در دوره مدیریت آنها می شود.
حال باتوجه به اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلایل نزدیک بودن زمان بازگشایی مدارس، ساماندهی نیرو ها و نگرانی برای آینده قشر آینده ساز جامعه و .. به تعویق می افتد اما با توجه به اینکه مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها رکن اصلی آموزش و پرورش درسطوح پایین این نهاد و در کف جامعه هستند، عزل و نصب آنان همچنان ادامه پیدا می کند که در جای خود قابل تامل است.
با توجه به تاکید فراوان مقام معظم رهبری در دوری از سیاسی کاری و محور قرار گرفتن آموزش و پرورش در کشور ؛ انتظار می رود نگاه سیاسی به قشر آموزش و پرورش در استان از بین برود تا با طی سلسله مراتب اداری و براساس شایستگی و معیارهای مدیریتی، شاهد ارتقاء کیفیت آموزشی و کسب رضایت معلمان و دانش آموزان باشیم.
انتهای پیام/
نظرات