گروه : مطالب ویژه /

راه آهن گلستان در انتظار تامین زیرساخت های مناسب برای رونق اقتصادی است
در سال 1393 راه آهن گرگان -اینچه برون -ترکمنستان قزاقستان به طول 924 کیلومتر مربع با حضور رئیس جمهور ایران و مسئولان کشور ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب افتتاح شد که 80 کیلومتر مربع آن در ایران و مابقی در کشورهای ترکمنستان و قزاقستان قرار دارد و از آن روز تاکنون متاسفانه هیچ تغییری در ایجاد زیر ساخت های لازم در راستای توسعه و پیشرفت رونق اقتصادی رخ نداده است.
به گزارش خبرنگار قابوس نامه از گنبدکاووس امروز محمد اسلامی از ترمینال جدید پروازهای داخلی فرودگاه گرگان و ایستگاه بین المللی راه آهن اینچه برون در مرز گلستان به ترکمنستان بازدید کرده و قرار است چگونگی اجرای طرح اتصال راه آهن اینچه برون ،گنبدکاووس ، آزادشهر شاهرود را بررسی کرده و از طرح های در حال تکمیل کمربتدی علی آباد به گرکان بازدید کند.
راه آهن اینچه برون به ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب طراحی و افتتاح شد اما در این سالها توجهی به تامین زیرساخت های آن در راستای رونق اقتصادی نشده است.
قرار بود یکهزارو 250 هکتار از اراضی مرزی برای ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک در اختیار راه آهن قرار گیرد که طی اخبار رسیده متاسفانه این اراضی هنوز واگذار نشده است.
با توجه به تحریم های اقتصادی شدید و ظالمانه دشمن در سالهای اخیر به نظر می رسد بهترین مسیر رونق اقتصادی کشور با کشورهای cAs و چین تنها از طریق راه آهن اینچه برون به ترکمنستان و کشورهای خاور دور باشد.
در حال حاضر ایران تعامل و ارتباط اقتصادی خوبی با کشورهای cAs و چین دارد و این مسیر کوتاهترین و به صرفه ترین مسیر به لحاظ تجاری است.
ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک در حوالی ایستگاه اینچه برون به ترکمنستان می تواند جابجایی بار را از 120 هزار تن به 6 میلیون تن بار در سال افزایش دهد.
امید داریم امروز با بازدید وزیر راه و شهرسازی و استاندار گلستان از این ایستگاه شاهد واگذاری یکهزارو 250 هکتار اراضی منطقه برای راه اندازی بندر خشک و مرکز لجستیک بوده و تامین زیرساخت های آن برای رونق اقتصادی باشیم ضمن اینکه راه اندازی این بخش ها می تواند 3 هزار جوان جویای کار گلستان را اشتغالزایی کند.
انتهای پیام/
نظرات