شناسه: 8768

09 فروردین 1403 17:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ذخیره سه میلیون مترمکعب آب حاصل بارش‌ تابستانه در گنبدکاووس

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت که بارش روزهای اخیر باران موجب ذخیره سه میلیون مترمکعب آب در تعدادی از بندهای خاکی مراتع مناطق شمالی این شهرستان شد.

 به گزارش قابوس نامه قربانعلی گرایلو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این میزان آب در بندهای خاکی یک و ۲ منطقه آق‌بند و پنج بند خاکی حوضه آبریز بزدره، بیشک‌تپه، ماسان، آراقویی و غنچه‌حسن واقع در مناطق شمالی گنبدکاووس ذخیره شده است.

وی بابیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس برای ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شمالی این شهرستان ۴۵ بند خاکی با مجموع ظرفیت ذخیره ۳۰ میلیون مترمکعب آب احداث کرده گفت: اندک آب موجود در بیشتر این بندها قبل از بارش اخیر مورد مصرف دام دامداران و عشایر منطقه قرار گرفته و یا  تبخیر می شد.

گرایلو کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب، جلوگیری از هرز رفت روان آب‌ها، توسعه و تقویت پوشش گیاهی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را از اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری برشمرد و اضافه کرد: عملیات ساخت سه بند خاکی دیگر در روستای آرتق قلیچ‌چشمه و حوضه آبخیز ماسان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این بندهای خاکی باهدف کنترل سیلاب‌های فصلی و مهار "گالی" (پدیده پیشروی دره یا حاشیه رودخانه) ساخته می شود.

براساس اعلام هواشناسی گنبدکاووس میزان بارش روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه در منطقه چپرقویمه حدود ۲۸ میلیمتر، منطقه آق آباد ۱۴ میلیمتر و در شهر گنبدکاووس ۱۳.۲ میلیمتر بود.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس افزون بر ۳۳۰ هزار هکتار مرتع دارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو