شناسه: 9362

10 اردیبهشت 1403 05:29

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

محسن رضایی چقدر توانمندی دارد؟

بعد از انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور به بررسی توانمندی‌های اقتصادی وی در رزومه اش پرداختیم.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ، محسن رضایی میرقاید به عنوان معاون امور اقتصادی رئیس جمهور منصوب شد. از این رو در این گزارش به نظرات، ایده ها و سابقه او در زمینه اقتصاد پرداختیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت را پیش از انقلاب رها کرده بود. در سال ۱۳۷۶ و بعد از استعفا از فرماندهی سپاه بار دیگر تحصیلات خود را ادامه داد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور مقطع کارشناسی را در رشته اقتصاد از مرکز آموزش سازمان برنامه و بودجه به پایان رساند. سپس کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد.

او مسئولیت‌هایی از جمله؛ فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسس دانشگاه امام حسین (ع)، موسس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، موسس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و پی ریزی نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

رسالۀ دکتری او که در سال ۱۳۷۹ نگاشته شده، در قالب یک کتاب منتشر شده است. همچنین با پذیرفتن مسئولیت کمیسیون‌های تخصصی سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی نظام در جذب سرمایه گذاری خارجی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کوشیده است تا از تجارب و دیدگاه‌های مدیریتی و اقتصادی خود برای سیاست گذاری بلندمدت کشور در حوزه‌های مختلف استفاده نماید تا ایران به جایگاهی مناسب برای زندگی شایستۀ ایرانیان برسد.
ایده های اقتصادی؛ از سبک فدرالیسم تا یارانه سبز
رضایی ایده‌های بسیار جالبی در اداره‌ اقتصادی کشور دارد:

یکی از ایده های محسن رضایی فدرالیسم اقتصادی است، او بر اجرای فدرالیسم اقتصادی تأکید دارد و معتقد است که ایالات می‌توانند از نظر اقتصادی روی پای خود ایستاده و تصمیم‌گیری‌های کلان در سطح کشور داشته باشند. در طرح رضایی، فدرال اقتصادی نوع محدود شده‌ای از اداره کشور به سبک فدرالیسم و محدود به امور اقتصادی است. او در این روش اداره مسائل سیاسی و دفاعی را به صورت متمرکز قابل اجرا می‌داند.

رضایی در دوم خرداد ۱۳۹۵ و در برنامه پایش که به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به صورت زنده در صدا و سیمای ایران پخش می‌شد، خبر از تهیه طرح اقتصادی انتظار و تقدیم آن به دولت داد. او گفت در این طرح ۳۱۳ نقطه از هزار شهر در ایران مشخص شده و حدود ۵۰۰۰ مدیر جهادی هم اعلام آمادگی کردند و ۱۱۰ بنگاه کارآفرین و ۳۳ دانشگاه مشخص شده‌اند.

این ۳۱۳ نقطه توسعه‌ای در سراسر کشور شامل ۲۰ میلیون جمعیت آن مناطق است که در صورت اجرا شدن این طرح شاهد ایجاد یک میلیون شغل در سال پنجم و درآمد سالانه ۳۰ میلیارد دلار، خواهیم بود.

ایده بانک مردم با هدف توسعه کسب و کار خانگی و اشتغال‌زایی برای ۵ میلیون نفر تأسیس شد. بانک مردم که با اولویت اشتغال‌زایی برای زنان خانه‌دار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود، کسب و کار خانگی و رفتن جوانان و دانشگاهیان به سمت تولید را حمایت می‌کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور یارانه ۱۱۰ هزار تومانی شامل تخصیص و پرداخت یارانه درآمدی به دو شکل یارانه نقدی «۶۵ هزار تومانی» و «۴۵ هزار تومانی» به مردم است. بر اساس نظر رضایی این یارانه از مسیر تولید گذشته و با سود بیشتر به مردم داده می‌شود، یارانه درآمدی باعث می‌شود تولید رونق گرفته و از تورم جلوگیری می‌کند. او این یارانه‌ها را در اقتصاد مردمی و با ساختار فدرالیسم اقتصادی فرصتی را برای شکوفایی صنایع و بهره‌گیری از نخبگان استان‌ها و اقوام می‌داند.

ایده یارانه سبز، یارانه‌ای است که با هدف تأمین امنیت غذایی کشور و توسعه کشاورزی، ساختاری و دام‌پروری به کشاورزان پرداخت می‌شود. این یارانه با هدف تغییر خاستگاه کشاورزی از سنتی به مدرن و بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی کشور طراحی شده‌ است. اهدافی که رضایی با ایده یارانه سبز آن‌ها را مد نظر داشت:

تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن
اصلاح بذر و آبیاری
راه‌اندازی صنایع تبدیلی
رونق کشاورزی، باغداری و دامداری
تأمین اجتماعی کامل کشاورزان، باغداران و دامپروران
استقلال و خودکفایی کشاورزی ایران و کاستن از حجم واردات
تبدیل ایران به قطب تولید محصولات و فراورده‌های کشاورزی و دامداری
رضایی هم اکنون به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدرس دانشگاه امام حسین (ع) فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو