شناسه: 9385

10 اردیبهشت 1403 05:53

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وزیر کشور سکان دار الگوی جدید حکمرانی ایرانی اسلامی

چشم ها به سوی وزیر کشور، آیا مدل حکمرانی در ایران از بروکراسی خشک چند ده ساله رهایی خواهد یافت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ، از مهم ترین وعده های دولت سیزدهم در ایام انتخابات 1400 وعده ی دولت مردمی بود که به شعار آیت الله رئیسی بدل شد.
در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم استفاده از ظرفیت های جوانان،نخبگان و تشکل های مردمی تاکید شده است اما سوال اینجاست فراهم کردن نرم افزار مشارکت مردم و تشکل ها در دولت سیزدهم برعهده کیست و این مهم چگونه محقق خواهد شد؟
پیش از تشکیل کابینه ی دولت سیزدهم، رییس جمهور منتخب با ایجاد سامانه ای از مردم و نخبگان برای انتصاب مدیران میانی نظیر استانداران،فرمانداران و روسای دانشگاه ها نظر خواست که در نوع خود اقدام پسندیده ای بود اما اکنون سکان تحقق این وعده ی مهم در دستان وزیر کشور است.
احمد وحیدی که دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت راهبردی است و تجربه مدیریت های سطح کلان را داراست در رئوس برنامه های پیشنهادی خود به مجلس بر تقویت الگوی مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی کشور تاکید داشت و بسترسازی برای گفت و گو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور را از برنامه های خود برشمرد.

وی در آخرین اظهارات خود در برنامه تلویزیونی نگاه در خصوص ارتقاء کیفیت و کفایت حکمرانی در کشور اظهار داشت:حکمرانی فقط مشمول بخش دولتی و دستگاه های دولتی نیست بلکه یک امر عمومی است که اتفاقاً باید در بین مردم و داخل مردم کاملاً تعریف شده باشد. بین  دولت و دولت، دولت و مردم و مردم با مردم؛ جریان حکمرانی یک جریان چند جانبه و چند لایه است که موفقیت و هنر بزرگ آن است که ما هرچه بتوانیم به سطح حکمرانی در داخل مردم و تعریف نقش مردم در حوزه حکمرانی برسیم؛ زمینه سازی برای ایفای نقش بیشتر از سوی مردم و ایجاد هنجارهای حکمرانی که در بین مردم خیلی راحت می تواند شکل بگیرد.

وی در همین زمینه در برنامه تلوزیونی «نگاه» تشریح کرد: بعد از اینکه دولت های مدرن شکل گرفت، بروکراسی حاکم شد و خیلی از هنجارهای حاکم بین مردم را از بین برد، قبل از ایجاد دولت های مدرن، مردم با هم روابط و مناسبات کارآمدی داشتند و بین خودشان مسائل را تنظیم می کردند اما وقتی بروکراسی ها می آیند؛ به ویژه وقتی خیلی خشک و مکانیک باشد، همه مناسبات بین مردم را کنار می‌گذارند و در نتیجه دولت همه کاره می‌شود و مردم هیچ کاره؛ مردم منتظر می مانند که ببینند دولت چه تصمیمی می‌گیرد و همه چیز مردم وابسته به این می شود که دولت چه تصمیمی می‌گیرد؛ این حتماً اشتباه است و حتماً با الگوی اسلامی ایرانی حکمرانی منطبق نیست.

 به طور کلی آنچه از اظهارات دکتر احمدی بر می آید با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساختار های حکمرانی در کشور دستخوش تغییراتی خواهند شد.چرا که وزیر کشور در اظهارات خود در این برنامه اذعان کرد: باید حتما حکمرانی به داخل مردم برگردانده شود. یکی از اهتمام ها حتماً باید این باشد که اینها شناسایی شود و هر چقدر بتوانیم از نقش دولت به نفع مردم و تصدی گری دولت به نفع تصدی گری مردم حرکت کنیم حتماً به نفع کشور است.

با توجه به اظهارات وزیر کشور اغلب کارشناسان امیدوارند با حذف بروکراسی های خشک، شاهد الگوی جدیدی از حکمرانی در سطح کشور باشیم که گامی در جهت تمدن سازی نوین ایران اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو