شناسه: 9495

09 فروردین 1403 17:12

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

داد فرانسوی ها درآمد؛ انگلیسی‌ها درموردهر موضوعی، پا پس می‌کشند یا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند

با تشدید تنش بین فرانسه و انگلستان، فرانسوی ها از اقدام تلافی جویانه خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ، بعد از جنجال معاهده نظامی انگلیس با آمریکا و استرالیا در حوزه اقیانوس‌های هند-آرام، که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه توسط کانبرا شد، اکنون تنش جدیدی در روابط پارسی-لندن رخ داده است.

خبرگزاری «رویترز» در این‌باره نوشت: «پس از آنکه انگلیس و جزیره جرزی مانع ورود ده‌ها قایق ماهیگیری فرانسوی دارای مجوز فعالیت به آب‌های سرزمینی خود شد، دولت فرانسه نیز طی دو هفته درباره اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی تصمیم‌گیری می‌کند».

پاریس، لندن را به بازی سیاسی با حقوق ماهیگیری در دوران پسا-برگزیت متهم کرده و از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست که موضعی مشابه در برابر بی‌توجهی انگلیس نسبت به روابط تجاری جدید اتخاذ کنند.

به نوشته رویترز، این تنش جدید در حالی رخ داده که پیشتر پاریس از مشارکت انگلیس در پیمان امنیتی جدید با آمریکا و استرالیا که منجر به تصمیم کانبرا برای لغو توافقنامه خرید زیردریایی‌های فرانسوی شد، خشمگین است.

«آنیک ژیراردین» ​​وزیر دریانوردی فرانسه در این‌باره توضیح داد: «ماهیگیران فرانسوی نباید به خاطر اهداف سیاسی توسط انگلیس گروگان گرفته شوند و اقدام متقابل می‌تواند شامل تامین انرژی‌، مبادلات آموزشی، جریان تجارت و ارتباطات ریلی باشد».

بر اساس این گزارش، ژیراردین شامگاه چهارشنبه پس از دیدار با ماهیگیران فرانسوی در پاریس، به خبرنگاران گفت: «انگلیسی‌ها در مورد هر موضوعی، پا پس می‌کشند یا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند».

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آنها را به منفعت مالی فروخته است.

پیش از این، «کلمنت بون» وزیر امور اروپایی فرانسه خطاب به لندن گفته بود: «شما نمی‌توانید بگویید که به چیزهایی که به نفعتان است عمل کنید ولی چیزهایی که به نفع انگلیس نیست را انجام نمی‌دهیم». (جزئیات بیشتر)

دو هفته پیش بود که استرالیا اعلام کرد ذیل معاهده جدیدی که با انگلیس و آمریکا امضا کرده، سفارش خرید زیردریایی‌های معمولی از فرانسه را لغو می‌کند و حداقل هشت زیردریایی اتمی را با کمک فناوری‌های دو کشور مذکور تولید خواهد کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو