شناسه: 9514

09 فروردین 1403 20:12

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پس از انتشار اسناد پاندورا؛ رو سیاهی فساد مالی بر چهره علی اف نشست

اسناد پاندورا فساد مالی برخی از سران جهان را آشکار کرد که در این بین نام الهام علی اف نیز به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه، گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ها از کشورهای مختلف جهان در یکی از بزرگترین افشاگری‌های مالی، ثروت و معاملات پنهانی برخی رهبران فعلی و سابق و ۳۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی برجسته جهان را تحت عنوان «اسناد پاندورا» افشا کرده‌اند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، خانواده «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان جزء آن دسته از رهبران فعلی جهان است که نام وی در بین ۱۱.۹ میلیون فایل از اسناد فاش شده پاندورا به چشم می‌خورد.

شبکه بی‌بی‌سی در خصوص حجم فساد مالی علی‌اف و خانواده وی نوشت که آن‌ها متهم به «غارت»‌ ثروت ملی شده‌اند.

اسناد پاندورا نشان می‌دهد که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «مهربان علی اوا» همسر علی‌اف در سال‌های اخیر نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند از املاک انگلیس را معامله کرده‌اند.

بنابر گزارش گاردین، یکی از املاک خانواده علی‌اف به املاک سلطنتی ملکه انگلیس فروخته شده است که هم‌اکنون در حال بررسی این مسئله است که چطور ۶۷ میلیون پوند به شرکتی پرداخت کرده است که به عنوان نماینده خانواده‌ای فعالیت می‌کرده است که یک کشور متهم به فساد را اداره می‌کنند.

شبکه بی‌بی‌سی در این خصوص گزارش داد که طبق اسناد فاش شده، علی‌اف از فروش یکی از املاکش در لندن به «املاک سلطنتی»، ۳۱ میلیون پوند سود کرده است.

طبق گزارش شبکه بی‌بی‌سی، املاک سلطنتی شامل مجموع املاک وسیع ملکه بریتانیا است که وزارت دارایی بریتانیا آن‌ها را اداره می‌کند و عایدی آن را خرج عموم می‌کند.

 بررسی اطلاعات فاش شده زیر نظر «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی» (ICIJ) انجام گرفته است که در مجموع ۶۵۰ خبرنگار را در ۱۱۷ کشور جهان گرد هم آورده است.

طبق اسناد درز پیدا کرده ۱۴ شرکت مالی و حقوقی در پناهگاههای مالیاتی از جمله جزایر «ویرجین» انگلیس، پاناما، بلیز، قبرس، امارات عربی متحده، سنگاپور و سوئیس نشان می‌دهد که «عبدالله دوم» پادشاه اردن، حدود ۷۰ میلیون پوند ملک و املاک در آمریکا و انگلیس دارد.

«تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس و همسرش نیز در بین آن دسته از افرادی هستند که نام آن‌ها در اسناد پاندورا مورد اشاره قرار گرفته است و این افراد برای خرید دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند، تمبر مالیاتی معاف شده‌اند و شرکتی خریداری کرده‌اند که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده بود و مالک این دفتر بودند.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، اسناد پاندورا نشان می‌دهد که تا چه اندازه خریداری و تأسیس پنهانی شرکت در انگلستان برای افراد بانفوذ و ثروتمند جهان ساده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسناد پاندورا مربوط به ۱۴ شرکت برون مرزی و تبادلات مالی در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ است و روزنامه‌هایی همچون واشنگتن‌پست، لوموند، گاردین و بی‌بی‌سی در بررسی این اسناد مشارکت داشته اند.

از آن جایی که بنابر گفته کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی، افشاگری فعلی صندوقچه چیزهای زیادی را می‌گشاید، به همین علت نام آن را بر اساس اسطوره معروف یونانی، اسناد پاندورا گذاشته‌اند.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، علی‌رغم آن که بسیاری از معاملاتی که در اسناد پاندورا به آن‌ها اشاره شده، کاملاً قانونی هستند اما نشان می‌دهد که شرکت‌های ثبتی در پناهگاههای مالیاتی می‌توانند برای پنهان کردن پول‌های نقد‌ مساله‌دار یا پرهیز از پرداخت مالیات، به متقاضیان پیشنهاد کمک دهند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو