گروه : یادداشت /

شناسه: 9745

06 بهمن 1400 06:37

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

حکم جهاد برای مداحان
مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان با اشاره به نقش و ظرفیت هیأت‌ها و مداحان حکم جهاد در زمینه تبیین برای مداحان صادر کردند و فرمودند: هیأت باید محلی برای پاسخ به سوالات مردم و روشنگری باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه؛ امیرحسین کسائی: مداحان امسال هم همچون هرساله در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. این دیدار که در اصل محفل و مجلس مدح این بانوی بزرگ عالم است، سابقه‌ای ۳۸ ساله دارد که به زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای برمی‌گردد. این دیدار و برنامه به قدری برای ایشان مهم است که امسال در ابتدای دیدار فرمودند: بسیاری از بانوان گلایه می‌کنند که این روز به نام زن و مادر است و باید دیدار با زنان باشد، اما از این جلسه نمی‌توان گذشت و نباید آن را دست کم گرفت. ایشان همچنین با ابراز خرسندی فرمودند: بعد از دوسال دوباره دیدار مداحان میسر شده است.

مقام معظم رهبری هرساله در این دیدار در دوبخش و موضوع بیانات خود را طرح می‌کنند؛ یکی در موضوع میلاد حضرت زهرا(س) و مدح شخصیت و فضایل ایشان که امسال به در این بخش به این نکته اشاره کردند. ایشان فرمودند که در روایتی صحیح داریم، بعد از وفات پیامبر(ص) جبرائیل بارها محضر ایشان آمد تا نسبت با این غم ایشان را تسلی دهد و برای حضرت(س) ماجراهای بعد از وفات پیامبر(ص) تا دوران امام زمان(عج) را نقل می‌کرد و براساس روایت، امیرالمومنین(ع) هم ثبت می‌کرد. رهبری در تکمیل این روایت با بغض فرمودند: جبرائیل نه یک بار، بلکه بارها شرفیاب محضر حضرت زهرا(س) می‌شد. در پایان هم فرمودند: این هم سهم بنده از مدح و نَقل فضایل باشد.

در بخش دیگر هم به مداحان پرداختند و امسال به هیأت و نقش و ظرفیت آن هم اشاره کردند.

مسلط‌ترین و مطلع‌ترین فرد نسبت به نقش و جایگاه مداحان و میزان اثرگذاری این قشر، رهبر انقلاب است که به تعبیر خودشان پرمخاطب‌ترین و اثرگذاترین قشر جامعه هستند. ایشان هر سال رهنمودها و نکاتی را بیان می‌کنند که برای هر مداح و ذاکری، چراغ راه است. توضیحات و تذکرهایی هم می‌دهند که گویی در دل این جامعه هستند و می‌دانند کجای کار می‌لنگد، باید دقت نظر داشته باشند و یا مسیر در حال انحراف است و باید به ریل اصلی برگردد.

مداحان در مناسبت‌های مختلف به خصوص ماه محرم و شب‌های قدر کلام و سخنشان ده‌ها هزار مخاطب دارد و به زعم ایشان اگر شعر و نوحه آن‌ها دارای مضامین خوب و معرفت‌افزا باشد، از چند منبر و سخنرانی، برتر و اثرگذارتر است.

امروز هم هیأت، محور بیانات مقام معظم رهبری بود. ایشان به نمایشگاه ارائه شده از کتاب‌های مهرواره هوای نو در حاشیه این دیدار اشاره کردند و فرمودند: ریشه برگزاری هیأت و مجلس برای ائمه‌اطهار(ع) به زمان اهل بیت(ع) برمی‌گردد و بعد از حادثه کربلا جمع می‌شدند و عزاداری می‌کردند.

رهبری امروز به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کردند که ایشان از صحابه می‌پرسند دور هم جمع می‌شوید؟ آیا در این جمع شدن حرف ما را می‌زنید؟ بعد که صحابه پاسخ می‌دهند: بله، حضرت خطاب به آن‌ها می‌فرمایند من این جلسات شما را دوست دارم. رهبری فرمودند: هیأت و مجالس شما از این جنس است و بعد با بغض فرمودند: «امام صادق(ع) مجالس شما را دوست دارند»

رهبری به جمله دیگری از معصومین(ع) اشاره کردند و هدف برپایی مجالس هیأت را توضیح دادند که این بود: «أَحْیُوا أَمْرَنا» یعنی امر را احیا کنید و فرمودند: این باید در هیأت‌ها رواج داشته باشد که خاستگاه جهاد و کانون جهاد است. ایشان فرمودند: ائمه اطهار ما به جز امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که مبارزاتی هم با شمشیر داشتند، صرفاً در باب جهاد تبیین با دشمن به مبارزه پرداختند. هیأت باید محل جهاد تبیین باشد و مداح به عنوان یک عنصر فعال در این عرصه، این وظیفه را برعهده دارد.

ایشان به سوال داشتن جوانان اشاره کردند و فرمودند: هیأت باید محل پاسخ به سوالات مختلف مردم به خصوص جوانان باشد و باید به روشنگری بپردازد. رهبری، جهاد را به تلاشی برای مقابله با دشمن تعبیر کردند و فرمودند، اگر کاری صورت گیرد در حوزه اقتصاد تا با نقشه‌های دشمن مقابله شود، این جهاد است. اگر در زمان این تحریم‌ها کمک به نیازمندان صورت گیرد، این هم جهاد است. در این دوره که رسانه‌های بسیاری با حضور متخصصین در حال تلاش علیه این انقلاب هستند، اگر تبیین و روایت صحیح هم صورت گیرد تا مانع تحریف شود، این هم جهاد است و این جهاد تبیین از همه مهم‌تر است.

رهبر انقلاب امروز حکم جهاد به مداحان دادند و فرمودند: جهاد تبیین بر عهده مداحان است و هیأت، بستری برای این ظرفیت است و هر مداح و هیأتی باید از خود بپرسد در این جهاد جایگاهش کجاست؟ ایشان در پایان هم در زمان دعا از خداوند خواستند تا هیأت‌ها را مورد پسند امام صادق(ع) و مداحان را سربازان جهاد تبیین قرار دهد.

مداحان که امروز در سرود و همخوانی خود خواندند: «دل‌ها پیرو این رهبر آزاده است/ تا هنگام ظهور، راهی این جاده است/ آقا لشگرت آماده آماده است» در خصوص این فرمان باید به‌پا خیزند و به میدان بیایند تا در جنگ روایت‌ها، حرف درست و صحیح را به گوش مخاطبان خود برسانند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو