شناسه: 9828

01 خرداد 1401 08:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پیگیری مصوبات سفر استانی دولت/ احداث  ۳ سد خاکی حفاظتی برای لایروبی خلیج گرگان
مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: با توجه به امضای قرارداد عملیات لایروبی کانال های آبرسان خلیج گرگان با قرارگاه خاتم الانبیا درچند روز آینده، سه سد خاکی حفاظتی برای لایروبی خلیج گرگان احداث می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از ایرنا اللهیار اسعدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ان گفت : در زمان حاضر عملیات احداث سدهای خاکی و نگهدارنده برای رسوبات استحصالی از عملیات لایروبی با پشرفت مطلوبی در حال اجراست و با مهیا شدن این بخش، عملیات کاتر ساکشن های لایروب در خلیج گرگان و انتقال رسوبات به محل پیش‌بینی شده انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: سه سد خاکی ( دایک) با وسعت ۵۰ هکتار در شمال آشوراده  با رعایت همه ملاحظات محیط زیستی احداث می شود تا لجن استحصالی در آن دپو می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان یادآور شد: بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده  ۸۰۰ هزار متر مکعب است.
اسعدی در خصوص ابعاد و عمق و طول این رسوب برداری اظهارداشت: با توجه به تحولات مستمر خلیج گرگان و پسروی مداوم آب، عملیات بروزرسانی نقشه های هیدروگرافی منطقه آغاز شده تا مشخصات مسیر رسوب‌برداری به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد : برای تسریع در کار و قبل از انعقاد رسمی قرارداد با پیمانکار، نیروی‌های عملیات قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت سد تخلیه در جزیره آشوراده هستند .

۳ سد خاکی حفاظتی برای لایروبی خلیج گرگان احداث می‌شود

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر اسفندماه پارسال به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریعتر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان گفت که تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.

 انتهای پیام/
 
 

نویسنده :

نظرات
آرشیو