شناسه: 9839

11 خرداد 1401 10:54

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

تجلی جوانگرایی سیره عملی امام‌خمینی(ره) چراغ راه مدیریت در جوامع
 جوانگرایی یکی از آرمان‌های حضرت امام (ره) برای حکمرانی جمهوری اسلامی بود که این ایده برآمده از متن و توصیه اسلام با سپردن مسوولیت‌های حساس به جوانان متعهد و انقلابی به خصوص در کارزار جنگ تحمیلی و دوران پس از آن به بهترین الگوی مدیریتی جامعه و چراغ راه آیندگان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه  جوان‌گرایی در سیره  رفتاری امام خمینی (ره) و به کارگیری افراد جوان در پست های مهم و حساس برای تحقق مردمسالاری، عدالت طلبی و استکبار ستیزی نشان از اعتماد حکیمانه معمار کبیر انقلاب به  فکر و عمل جوانان داشت.

به اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان، جوان گرایی و اعتماد حقیقی به نیروی جوان از ویژگی های برجسته امام خمینی (ره) بود که ایشان به این ظرفیت نسل جوان در روند پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس توجه ویژه داشتند.

امام (ره) به هیچ کس مثل جوانان اعتماد نداشت

فرمانده سپاه نینوای گلستان در این ارتباط گفت: امام خمینی (ره) به هیچ کس مثل جوانان اعتماد نداشت و در جنگ تحمیلی هشت ساله  با آن همه پیچیدگی مسوولیت های مهم را به جوانان  واگذار کرد.

سردار علی ملک شاهکویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از شاخصه های اصلی نشانه اعتقاد و اعتماد امام خمینی (ره)  به جوانان واگذار کردن پست های مهم سیاسی، ماموریت های بسیار خطرناک، تامین امنیت و ایجاد آرامش در داخل کشور به جوانان است.

وی اظهارداشت: بیشتر افرادی که در جبهه مقاومت و دانش هسته ای ایران فعالیت می کنند جوانانی بودند که امام خمینی (ره) و هشت سال دفاع مقدس را درک نکردند ولی در راه آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی به  حرکت در مسیر شهادت ادامه می دهند.

دولت سیزدهم به جوانگرایی توجه ویژه دارد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان هم در این ارتباط گفت: بررسی نگاه و اندیشه های امام خمینی (ره) از ابتدای شروع نهضت بیانگر اهمیت ایشان به نسل جوان است.

حجت الاسلام سید علی طاهری در گفت و گو با ایرنا افزود: امام راحل (ره) در شروع نهضت انقلاب فرموده بودند که سربازان من در گهواره ها هستند و در سال ۱۳۵۷ آن نوزدان به جوانانی برومند برای به ثمر نشستن جریان نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شدند.

وی بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدس امام راحل (ره) جوانان را در مدیریت جبهه ها به کار گرفت و در نتیجه اتفاقات به یادماندنی و ماندگاری در این عرصه به ثبت رسیده است.

وی افزود: در دولت های پس از انقلاب اسلامی هر جا به جوان حزب الهی ، انقلابی و کاربلد اعتماد شد نتایج بسیار درخشانی برای ایران اسلامی به دست آمد که مایه مباهات است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همین نگاه جوانگرایی را دارند و دولت سیزدهم هم به این اصل توجه ویژه دارد که امیدواریم همه دستگاه ها از توان جوانان متعهد و انقلابی برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرمایند:" امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسوولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند." 

تحول اجتماعی مد نظر امام با جوانان رقم خورد

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گلستان در این پیوند گفت: امام خمینی (ره) نسبت به جوانان همیشه دیدگاه و نگاهی تحولگرا و تحولخواه داشتند و در بیانات خود اشاره می کردند که جوانان سرمایه های کشور در آینده هستند.

حامد ملاحسنی در گفت و گو با ایرنا افزود: تحول اجتماعی مد نظر امام خمینی (ره) به واسطه جوانان رقم می خورد و امام راحل(ره) بارها به آن تاکید داشتند.

وی اظهار داشت: جمله معروف حضرت امام که فرموده بود" سربازان من در گهواره ها هستند" طلایی ترین جمله ایشان در تایید باورمندی به جوانان و تکیه به نسل جوان برای پیشبرد اهداف انقلاب است.

ملا حسنی یادآور شد: امام خمینی (ره) هشت سال دفاع مقدس را با جوانان مدیریت و رهبری کردند و جایگاه جوانان نزد ایشان بسیار مشخص و قابل احترام بود که یکی از مصادیق آن تصدی مسوولیت فرماندهی جنگ بود.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گلستان گفت: مهم ترین نکته ای که می تواند هویت جوانان را با هویت انقلاب گره بزند شناسایی استعدادها و مسوولیت سپاری به جوانان دارای دغدغه اجتماعی است.

 مسیر جوانگرایی امام راحل همچنان ادامه دارد

در همین پیوند ​رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: امام خمینی (ره) درباره جوانان دیدگاه روشن و مترقی داشتند و در سخنان خود تاکید داشتند که جوانان آینده ساز یک ملت و جامعه هستند.

علی نجفی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمله معروف حضرت امام خمینی (ره) که" سربازان من در گهواره ها هستند" نشان از عمق دیدگاه جوانگرایی ایشان داشت که بعد از حدود ۱۸ سال از گفتن این جمله  جوانانی به رهبری امام راحل(ره) انقلاب اسلامی را شکل داده و به پیروزی رساندند.

وی بیان داشت: در ادامه انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس جوانان در جبهه های جنگ حضور داشتند و مقاومت و ایستادگی  کردند و بعد از پیروزی در پیشرفت و توسعه کشور به نقش آفرینی پرداختند.

وی اضافه کرد: جوانان بزرگ ترین سرمایه یک کشور هستند و در کنار افراد با تجربه تر می توانند پیشرفت های یک جامعه را رقم بزنند.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.​

نویسنده :

نظرات
آرشیو