شناسه: 9904

19 مرداد 1401 19:26

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

چالش‌های فعالیت خبری در گلستان/ جای خالی مهارت‌ و آموزش
 خبرنگاری رسالتی سنگین است که فعالان این بخش در صورت بهره‌مندی از آموزش کافی، تسلط به علم روز، آشناسازی و احاطه کامل به موضوعات و برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب می‌توانند در مسیر توسعه، تبیین، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه گام بردارند و به مسوولیت خود به عنوان رکن چهارم دموکراسی عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ،به نقل از ایرنا  یکی از مشکلات خبرنگاری که برخی فعالان رسانه‌ای گلستان به آن اشاره کرده‌اند، ورود بدون ضابطه متقاضیان فعالیت در این حرفه است که افراد بدون کمترین آشنایی با ابعاد این شغل و ضرورت گذراندن دوره های آموزشی اولیه وارد آن شده و به دلیل نداشتن تسلط کافی به حوزه های خبری، تعیین نکردن نقشه راه دقیق و ناتوانی در عمل به وظایف حرفه‌ای از مسیر اصلی اطلاع رسانی دور شده و نمی‌توانند برای خود در مسیر پیشرفت استان جای مناسبی تعیین کنند.

رسانه ها نقش عمیقی در توسعه، تبیین، اندیشه، جهاد، امیدآفرینی، آگاه سازی، رشد و شکوفایی توانمندی ها و ظرفیت گلستان دارند و به اعتقاد کارشناسان رسانه گلستان، این قشر زیربنای رسیدن به رشد و همراه با پاسخگویی نیازهای حقیقی و واقعی جامعه به شما می‌روند.

خبرنگار جمهوری اسلامی مرکز گلستان در این ارتباط با مهدی باقریان رییس خبرگزاری ایسنا گلستان، خاطره تیموری خبرنگار صدا و سیما و فائزه کابلی کفشگیری عکاس خبری گلستان گفت‌وگو کرد و ابعاد گوناگون مسائل و برخی چالش‌های اصحاب رسانه این استان را مورد بررسی قرار داد.

نقش کلیدی در خبرنگاران توسعه گلستان

سردبیر و رییس خبرگزاری ایسنا گلستان گفت: خبرنگاری از یک فضای حرفه ای تقلیل یافته و به دلیل گسترش فضای مجازی و امکان راه‌اندازی کانال خبری برای هر فرد، هر مطالبه گری به نام خبرنگاری تلقی می‌شود در حالی که بسیاری از این افراد حتی در سنجش اصلی فاقد مهارت های ابتدایی خبرنگاری هستند.

مهدی باقریان افزود: استان بحران‌خیز گلستان که وقوع حوادث متعدد طبیعی و اجتماعی را تجربه کرده است به خبرنگارانی آزموده برای مواجهه با بحران احتیاج دارد تا در زمان مقابله با حوادث با استفاده صحیح از توانمندی، دانش و تجربه خود بهترین اخبار را تولید کرده در تامین امنیت روانی جامعه تاثیرگذار باشند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمان وقوع بحران، هیجان‌زده‌نشدن خبرنگار است که تحقق آن به آموزش های متوالی احتیاج دارد اما در حال حاضر حضور در صحنه حوادث بیشتر به رقابت کاذب برای جلب مخاطب بیشتر تبدیل شده و رسانه ها از پرداختن به رسالت اصلی خود دور شده اند.

رییس خبرگزاری ایسنا گلستان گفت: مسوولان با ساماندهی خبرنگاران، ورود متقاضیان به این حوزه را مدیریت و کنترل کنند تا دارندگان کانال و گروه در فضای مجازی که اولویتی جز بالابردن تعداد مخاطب و سپس کسب درآمد از طریق آن ندارند به جمع خبرنگاران وارد نشوند.

باقریان افزود: جذب خبرنگار و فعالیت رسانه‌ای باید حرفه ای و همراه با آزمون و فرم خوداظهاری باشد و فقط افراد حرفه‌ای بتوانند برای دریافت کد خبرنگاری و مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: امنیت روانی جامعه اولویت مهم خبرنگاران حرفه‌ای در زمان انعکاس خبر است و آنان بی شک منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهند.

رییس خبرگزاری ایسنا گلستان هویت‌بخشی خبرنگاران حرفه ای را بزرگ ترین مشکل رسانه‌های استان دانست و گفت: برخی خبرنگاران به دلیل مشکلات معیشتی و مادی، سطح کیفی کار خبرنگاری را تقلیل داده و به جای پرداخت به مسوولیت حرفه‌ای، تامین معاش خود را در اولویت قرار می دهند.

باقریان تاکید کرد: مشکلات صنفی معیشتی و فشار اقتصادی خبرنگاران که درآمد ثابتی ندارند بیشتر از دیگر اصناف است که در مواردی این مشکلات اقتصادی به افت کیفیت تولیدات خبری منجر می‌شود.

فعال رسانه‌ای گلستان گفت: برخی مسوولان، ادارات و نهادها هنوز فرق خبرگزاری با کانال های خبری را نمی‌دانند و خبرنگاران و رسانه ها را به چشم روابط عمومی می بینند و تصوری از ایفای نقش خبرنگاری ندارند.

باقریان افزود: نبود سند توسعه برای رسانه‌ها مهمترین مشکل مطبوعات گلستان است و در این شرایط فعالان رسانه‌ای نمی دانند پنج سال آینده کجا باید به کدام هدف برسند و افق و چشم انداز آینده آنان و رسانه‌های آنان چیست؟

وی اظهار داشت: مهم ترین و موثرترین ابزار پیشرفت گلستان رسانه ها و فعالیت خبرنگاران است و اگر مسوولان نتوانند از این ظرفیت به درستی استفاده کنند کسب اهداف توسعه‌ای محقق نخواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که خبرنگاران گلستان با وجود مشکلات و معضلات صنفی، ضمن تاسی از حضرت زینب(س) به نقش‌آفرینی بیشتر برای پیشرفت استان بپردازند.

رییس خبرگزاری ایسنا گلستان پیشنهاد کرد که برای همدلی و وحدت جامعه خبری، شورای همدلی تشکیل شود تا با استفاده از آن عقب ماندگی تاریخی استان جبران شود.

تجهیزات مدرن رسانه‌ای در انعکاس بهتر اخبار تاثیرگذار است

خبرنگار صدا و سیمای گلستان هم گفت: نبود آموزش کافی و ضعف سواد رسانه ای مخاطبان از دغدغه ها و معضلات اصلی فضای رسانه‌ای استان است که در آن مردم هر اطلاعات و خبر رسانه‌ها را می پذیرند و درکی از درستی یا غلط بودن آن ندارند که در این شرایط مسوولیت خبرنگاران حرفه‌ای دشوار و حساس است.

 خاطره تیموری افزود: اگر افراد بدون داشتن توانایی و دانش وارد حیطه خبرنگاری شوندن اما از توانایی کافی برای این عرصه نداشته باشد آسیب های زیادی را به خصوص در زمان بحران ها متوجه جامعه خواهند کرد.

وی بیان کرد: مدیریت بحران به خصوص در استان حادثه‌خیز گلستان، یکی از شاخصه های اصلی ورود به حرفه خبری است اما تجربه نشان داده آگاهی خبرنگاران در زمینه بحران بسیار کم است.

خبرنگار صدا و سیمای گلستان ادامه داد: چگونگی مواجهه با بحران، نحوه تنظیم خبر، داشتن امکانات و تجهیزات مناسب، اطلاع‌رسانی سریع و دقیق و در نهایت برخورداری از آموزش صحیح، نیاز کار خبرنگاران حرفه‌ در استان بحران‌خیز گلستان است.

تیموری بیان کرد: با وجود توسعه فراوان و روزافزون تکنولوژی و کاهش سرعت انتقال اخبار به کمترین زمان ممکن، هنوز برخی مدیران گلستان این تغییرات را باور نکرده و به ضرورت انتقال و انتشار اخبار از کانال‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از تولید شایعه اهمیتی نمی‌دهند.

این فعال رسانه ای گفت: تجهیزات در زمان حاضر حرف اول را برای تولید، انتقال و انتشار اخبار می‌زند و خبری که تصویرش کیفیت لازم را نداشته باشد حتی اگر از درجهخ اهمیت بالای برخوردا باشند ممکن است مورد پسند مخاطب قرار نگیرد.

وی اظهار داشت: حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و نباید ورود افراد غیرحرفه‌ای به عرصه خبر راحت باشد چرا که با انجام کار غیرحرفه ای  جایگاه خبرنگاران بین مسوولان و مردم پایین خواهد آمد.

تیموری که سابقه فعالیت بیش از ۲ دهه‌ای در عرصه خبری گلستان دارد افزود:مدیران استان در حفظ منزلت و جایگاه خبرنگاران اهتمام دارند اما مدیران کشوری هنگام سفر استانی جایگاه فعالان رسانه‌ای استان را پایین می دانند که مدیران استانی می‌توانند مدیران بالادستی خود را متوجه این اشتباه کنند.

وی اظهار داشت: خبرنگاری فراتر از شغل و منبع درآمد است و بیشتر یک تعهد و مسوولیت اخلاقی است و موفقیت در صورتی به سمت خبرنگاران می آید که آن‌ها به فکر ساختن، اصلاح کردن و مردم باشند.

بیمه و گرانی تجهیزات، دغدغه اصلی عکاسان خبری گلستان

یکی از عکاسان خبری گلستان هم گفت: یکی از دغدغه های اصلی عکاس خبرنگاران استان بیمه تجهیزات و دوربین‌های عکاسی  در برابر انواع حوادث و خطراتی چون  دزدی، سیل، زلزله و آتش سوزی است.

فائزه کابلی اظهار داشت: در کنار استرس کاری، اضطراب امنیت تجهیزات در زمان پوشش خبری عکاسان خبری را رها نمی‌کند که امیدواریم قانون حمایت از عکاسان خبری تدوین شده و مسوولان استانی و کشوری هم از این قشر حمایت کنند.

کابلی گفت: عکاسان خبری چشم بینای جامعه در رویدادهای مختلف هستند که تمام فعالیت ها و تلاش آن‌ها در راستای عمل به رسالت آگاه سازی است.

وی اظهار داشت: عکاسان خبری به محض اعلام از یک حادثه با برنامه خبری خود را به محل حادثه یا برنامه می‌رسانند و در این بین سختی ها و مشقت زیادی از ناهماهنگی و جلوگیری از عکاسی را هم تحمل می‌کنند.

نقش مشهود رسانه ها در توسعه یافتگی جوامع

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: ارتباط و آگاهی از ویژگی های عصر ارتباطات و اطلاع رسانی باعث توسعه یافتگی جوامع شده و نقش مطبوعات و رسانه ها در این راستا مشهود است.

سیدرضا نظری افزود: خبرنگاران نخبگانی هستند که عمر خود را در گرو آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی دقیق به جامعه می‌کنند و رشد و ارتقای اطلاعات جامعه مرهون خدمات این قشر است.

عارف کیانی سرپرست بهزیستی گلستان هم گفت: تبیین اهداف و ماموریت های بزرگترین نهاد اجتماعی و خدمت‌رسانی به بهتریت مخلوقات خداوند مدیون کسانی است که با استفاده از ظرفیت های گوناگون هنری در این جنگ نابرابر رسانه ای جهاد می کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان هم گفت: رسیدن به توسعه بدون بهره مندی از ظرفیت خبرگزاری ها، رسانه ها و مطبوعات امکان پذیر نیست و خبرنگاران با قلم صادقانه خود امکان بالابردن سطح آگاهی جامعه را فراهم می‌کنند.

عیسی بابایی افزود: رسالت نخست خبرنگاران آگاهی و اطلاع رسانی به موقع از فعالیت دستگاه ها درخصوص نحوه خدمات رسانی و رفع محرومیت از چهره استان و نقد و بررسی آن برای عموم جامعه است.

استان گلستان ۴۲ پایگاه خبری، ۱۳۶ دفتر رسانه ای شامل خبرگزاری، نشریه چاپی و الکترونیکی و ۱۶۵ نماینده نشریه سراسری فعال دارد.

به گزارش ایرنا،  محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد ماه هر سال را به همین مناسبت، به عنوان "روز خبرنگار" نامگذاری کرد.

 انتهای پیام/
 
 

نویسنده :

نظرات
آرشیو