گروه : اقتصادی /

شناسه: 5847

29 اسفند 1402 14:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

بزرگترین گلخانه متمرکز کشور در گنبدکاووس احداث می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: بزرگترین گلخانه متمرکز کشور, در شهرستان گنبدکاووس احداث خواهد شد که مراسم کلنگ‌زنی آن در ایام دهه فجر انجام می‌شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری تسنیم, غلامعلی نورا, ظهر امروز در نخستین همایش ملی تولیدات گیاهان زراعی و باغی در سالن اجتماعات دانشگاه گنبدکاووس شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: شهرستان گنبدکاووس, پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی دارد و وظیفه ما افزایش تولید است, اما بنا به شرایط جوی نامساعد و کوچک شدن اراضی, کشت گلخانه‌ای سبب افزایش تولید در واحد سطح خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس افزود: بین کم‌ترین و بیشترین عملکرد تولید اختلاف زیادی وجود دارد و برای کم شدن فاصله بین این اعداد و ارقام باید تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و این کار با تحقیقات و کاربرد آن میسر است.

نورا تصریح کرد: درآمد ناخالص جهان, 119 هزار میلیارد دلار است و چین در رتبه نخست قرار دارد و سهم ایران از این جایگاه, رتبه 18 در جهان است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس تاکید کرد: 5 درصد درآمد ناخالص کشور از حوزه کشاورزی است که باید به 8 درصد افزایش یابد و تغییر در روش افزایش تولید بهترین گزینه است.

نورا اظهار کرد: 159 هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس در حوزه کشاورزی است که با وجود اقدامات زیادی که صورت گرفته, سهم بسزایی در مصرف آب داد و تغییر کشت از سمت سنتی به سوی صنعتی و مدرن, مانند کشت گلخانه‌ای می تواند تا ثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس یادآور شد: در کشت گلخانه‌ای مصرف آب در هر کیلو تولید از 400 لیتر به 40 لیتر کاهش یافته و از میزان تولید هر هکتار 35 تن به 400 تن تولید افزایش یافته که در کنار آن, سبب افزایش درآمد و اشتغالزایی نیز خواهد شد.

نورا گفت: تا 2 سال پیش, در شهرستان گنبدکاووس, 4 هکتار گلخانه وجود داشت که اکنون 48 هکتار در بخش متقاضیان تولیدکننده و 250 هکتار به صورت شهرک گلخانه‌ای, در بخش ملی به صورت مشترک با کشور همسایه در شهرستان گنبدکاووس وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در بخش کشاورزی شاهد اتفاقات خوب باشیم باید دیدگاه و نگرش ما تغییر کرده و به کشت‌های صیفی‌جات, سبزی, گیاهان دارویی و غیره به صورت گلخانه‌ای بپردازیم و حلقه واسطه مانند, بازاریابی و تجارت را نیز تقویت و پشتیبانی کنیم.

نورا افزود: بزرگترین گلخانه متمرکز کشور, در گنبدکاووس احداث خواهد شد که مراسم کلنگ‌زنی آن در ایام دهه فجر انجام میشود و در کنار ترویج این کشت نیاز است, دانشگاه‌ها به آموزش دانشجویان در حوزه گلخانه, گیاهان دارویی, گل و گیاه زینتی و غیره برای مدیریت واحدهای تولیدی در آینده توجه کنند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو